Veteranene forteller: Tore Fjeldstad

Søndag 11. mars kl 14:00 får vi besøk av Tore Fjeldstad, tidligere jagerflyver i Luftforsvaret. Fjeldstad vil dele av sine erfaringer som pilot på F-86F Sabre ved 331 Skvadron i Bodø under den kalde krigen.
Tore Fjeldstad begynte på Flyskolen i 1957. Etter grunnleggende trening i Norge gikk turen videre til Canada i april 1958 der opplæringen fortsatte på DeHavilland Chipmunk ved RCAF Station Centralia og T-6 Harvard ved Moose Jaw.
Overgang til jet ble gjennomført ved RCAF Station Gimli med utsjekk på CT-133 Silver Star (Canadisk T-33 bygget på lisens.) i mai 1959. Gimli ble brukt av NATO til å trene allierte piloter under den kalde krigen.
Etter fullført jet trening gikk turen tilbake til Norge for instrument sertifisering på Sola og teknisk kursing på Kjevik i Kristiansand.
Neste steg i utdanningen var utsjekk på F-86F Sabre ved OCU (Operational Conversion Unit) 332 Skvadron på Rygge, som ble etterfulgt av tjeneste ved 331 skvadron i Bodø november 1959 og 336 skvadron ved Rygge i april 1962.
Tiden som jagerflyver i luftforsvaret ble avsluttet i desember 1964 med overgang til sivil luftfart og jobb i SAS fra Januar 1965.
Da Fjeldstad begynte sin karriere i SAS hadde jetflyene for alvor gjort sitt inntog i sivil luftfart. I årene som fulgte ble det utsjekk og omfattende flytid på flere historiske maskiner:
Forsvarets Flysamling Gardermoen
Søndag 11. mars
14:00-15:00
North American F-86F Sabre
Type:
En-seters jagerbomber
Motor:
General Electric J47-GE-27 med 2683 kg skyvekraft
Fast bevæpning:
6 x 12,7 mm M-3 mitraljøse
Toppfart: 1072 km/t
Lengde: 11,45 m
Vingespenn: 11,30 m
Høyde: 4,27 m
Vekt lastet: 9357 kg
Rekkevidde: 2000 km