Veteranene forteller: Svein Solberg
Erfaringer og opplevelser med RF-84F Thunderflash
Flysamlingen, Søndag 12. februar kl 14:00
Søndag 12. februar får vi besøk av Svein Solberg. Han vil dele av erfaringer og opplevelser med RF-84 Thunderflash
Svein Solberg (født 1941) vokste opp i Bærum utenfor Oslo. Pilotkarrieren startet med seilflykurs i 1956 på Jarlsberg. Tatt opp ved Flygeskolen i Luftforsvaret i 1959 på kull F3. I 1961 gikk ferden til 338 skv og aktiv tjeneste som pilot på F-86F Sabre.
Stort utvalg av kamerautstyr som var state of the art på den tiden. Denne RF-84F er fortsatt uten kamuflasje hvilket tidfester dette foto til siste halvdel av 50 tallet. Alle «Flashene» ble kamuflasjemalt i 1960.
Fra 1963 til 1965 var Solberg instruktør ved Flygeskolen, etterfulgt av tjeneste ved 717 skv på RF-84 Thunderflash som er tema for foredraget.
I 1970 ble karrieren i luftforsvaret avsluttet og Solberg startet i Braathens SAFE. Der jobbet han som pilot og operativ direktør og flygesjef (de siste 10 årene) frem til 2001.
Fra 2001 til 2008 var Solberg Flygerinspektør i Luftfartstilsynet
Dette foto er tatt 17. juli 1963 over Vansjø ved Rygge. Kaptein Edsberg har ett teknisk problem som gjør at han må kvitte seg med dropptankene.
Karriere og erfaring
Denne Thunderflash fikk feil på det hydrauliske systemet og ble skadet under nødlanding på Sola. Dato 11.april 1958.
I dag bor Solberg sammen med kone Kaja på Ringerike og er fortsatt «pensjonist på prøve» med diverse interesser i næringslivet.
Scroll videre ned for å lese mer om museets RF-84 Thunderflash:
Forsvarets Flysamling Gardermoen
Søndag 12. februar
14:00-15:00
Flyvåpnet hadde lenge ønsket seg et fullverdig fotorekognoseringsfly til erstatning for de seks F-84E Thunderjet som i 1954 var blitt provisorisk utstyrt med kamera i den ene vingetipptanken. Ønsket ble oppfylt gjennom amerikansk våpenhjelp.
Hovedleveransen av RF-84F til Norge besto av 20 fly, som ankom i perioden april 1956 til januar 1957. Til sammen ble hele 35 fly levert, det siste så sent som i juli 1964. Fire ble likevel overført til det franske flyvåpnet rett etter ankomst, da de var av en annen versjon enn de øvrige.
Samtlige fly ble tildelt 717 skvadron – inntil 30. juli 1956 betegnet 717 fotorekognoseringsving. Avdelingen hadde sin hjemmestasjon på Sola, men med et detasjement på Bodø flystasjon fra sommeren 1960. I løpet av juni 1961 flyttet skvadronen til Rygge, som deretter ble den permanente basen.
Med det nye materiellet, fikk skvadronen flere oppgaver. En egen fototyderavdeling ble opprettet, og flyenes seks F-95 kameraer gjorde Thunderflash til det absolutt mest moderne taktiske fotorekognoseringsflyet i den vestlige verden. Kameraene var spesielt beregnet på skråfotografering i høy hastighet og lav høyde, med stor brennvidde og høy lukkerhastiget.
Toktene kunne være lange og slitsomme; det fortelles om avgang fra Rygge til Nord-Italia for utføring av fotooppdrag der uten landing eller etterfylling av drivstoff før retur til Rygge. Først etter åtte timer i luften kunne flygeren endelig sette hjulene på bakken igjen.
I 1970 var Thunderflash-perioden definitivt over. Flyene ble returnert til USA og var i 717 skvadron erstattet med Northrop RF-5A, som ironisk nok hadde dårligere fotokapasitet.
Republic RF-84F Thunderflash var basert på den amerikanske jagerbomberen F-84F Thunderstreak og fløy første gang i februar 1952. Jagerflyet hadde luftinntak i nesen, mens Thunderflashens var i vingeroten. Dermed ble det mulig å plassere hele seks kameraer av forskjellig type i neseseksjonen.
715 fly av denne typen ble levert til US Air Force, og gjennom det amerikanske våpenhjelpprogrammet fant en rekke av disse veien til flere NATO-land i Europa.
Forsvarets flysamlings Thunderflash (USAF serienummer 51-17053) ankom Sola den 26. mai 1956 og ble samme dato tildelt 717 Fotorekognoseringsving. Flyets kjennetegn var T3-G. I 1962 ble 717 skvadrons kjenningsbokstaver endret fra T3 til AZ, og T3-G ble dermed AZ-G. Med over 3100 flytimer i norsk tjeneste, ble AZ-G tatt ut av tjeneste i november 1969.
Republic RF-84F Thunderflash
Type:
En-seters fotorekognoseringsjager
Motor:
Curtiss-Wright J65-B-3
eller W-7 med 3541 kg skyvekraft
Fast bevæpning:
4 x 12,7 mm M-3 mitraljøse
Toppfart: 1093 km/t
Lengde: 14,51 m
Vingespenn: 10,27 m
Høyde: 4,57 m
Vekt lastet: 12.935 kg
Rekkevidde: 2700 km