Supermarine Spitfire PR XI
Legendarisk og vakker
De to norske jagerskvadronene i Royal Air Force under andre verdenskrig, 331 og 332 (N) Squadron, var begge utstyrt med Spitfire jagerfly i forskjellige varianter. Jagerskvadronenes luftkamper ga velfortjent omtale og fikk folks oppmerksomhet. Langt mindre publisitet, om i det hele tatt noen, fikk de som fløy Spitfire på fotorekognosering. Men oppdragene var både farlige og krevende.
Ingen nordmenn fløy såkalt Foto-Spit under krigen, men Luftforsvaret anskaffet tre Spitfire PR XI i 1947. To av flyene tjenestegjorde i en kort periode ved 331 skvadron.
Den 9. august 1949 ble Nr 1 Fotorekognoseringsving opprettet på Gardermoen som den første spesialiserte avdelingen av denne type i Norge. Deretter opererte de tre flyene over Norge fra Kjevik i sør til Bardufoss i nord. Flyene ble faset ut i 1954.
Nær 23.000 Spitfire og marinevarianten Seafire ble produsert fra 1936 til 1948. Spitfire PR XI er en fotorekognoseringsvariant av jagerflyet F Mk IX, utstyrt med to-tre kameraer for skrå- og vertikalfotografering i akterskroget. I tillegg hadde flyet flere drivstofftanker, sterkere motor og all bevæpning var fjernet.
Flysamlingens Spitfire PR.XI ble levert fra Vickers-Armstrongs til Royal Air Force i oktober 1944 med serienummer PL979. Etter noen dager ved No. 1 Photo Reconnaissance Unit på Benson i England ble flyet den 18. samme måned avgitt til No. 18 Squadron RAF 2nd Tactical Air Force. Denne skvadronen opererte ut fra en rekke flyplasser i Frankrike, Nederland og Belgia.
I april 1945 var for øvrig 18 Squadron og PL979 stasjonert på Twente i Nederland sammen med de norske jagerskvadronene. Skvadronen ble nedlagt i august 1945 og PL979 var deretter ved No. 2 Squadron i okkupasjonsstyrkene i Vest-Tyskland før den ble returnert til England for lagring. Den ble senere solgt til Luftforsvaret og ankom Norge 31. juli 1947.
Med kjennetegn A-ZB gjorde flyet tjeneste ved 331 skvadron og Nr 1 Fotorekognoseringsving. Det havarerte under avgang fra Værnes 4. august 1951, men ble reparert og satt tilbake i tjeneste. Den 25. mars 1954 fikk A-ZB og fenrik Amund Klepp æren av å utføre den aller siste operative flyging med Spitfire i Flyvåpnet.
Klepp kjøpte deretter flyet av Forsvaret for noen få kroner! Flyet ble først oppbevart på Kjevik og deretter på Rygge, hvor det også ble restaurert. I henhold til avtale med Klepp er flyet overdratt til Forsvarets museer og skal holdes permanent utstilt i Flysamlingen.
Supermarine Spitfire PR XI
Type:
En-seters fotorekognoseringsfly
Motor:
1705 hk Rolls Royce Merlin 70
Fast bevæpning: Ingen
Toppfart: 671 km/t
Lengde: 9,56 m
Vingespenn: 11,25 m
Høyde: 3,86 m
Vekt lastet: 3587 kg
Rekkevidde: Ca 3200 km