SAAB 91B-2 Safir
Suverent treningsfly
Fra tidlig i 1950-årene ble norske militærflygere utdannet ved skoler i USA og Canada. Bare en innledende trenings- og uttaksperiode skulle foregå i Flygeskolens regi på Værnes. De gamle Fairchild treningsflyene der sto for utskifting, og etter utprøving av fire forskjellige flytyper sommeren 1954 falt valget på SAAB Safir.
25 SAAB Safir ble levert til Norge fra september 1956 til april 1957, samtlige opprinnelig til Flygeskolen. På Værnes ble det også opprettet verksted for vanlig teknisk vedlikehold av flytypen.
Flyene ble først og fremst benyttet i den grunnleggende treningen ved Flygeskolen. Fra høsten 1957 ble enkelte også fordelt til de nyopprettede støttevingene i Sør-Norge. I tillegg ble to-tre fly benyttet av 335 skvadrons B-ving på Gardermoen fra september 1957 til mai 1960.
Safir var et godt treningsfly, ikke for vanskelig å håndtere men likevel forholdsvis krevende for ferske elever. Nesehjulet gjorde flyet lett å manøvrere på bakken, men i slaps og snø kunne det uventet stille seg på tvers. Da måtte eleven måtte ut og rette det opp, mens instruktøren fulgte det hele med mørkt blikk.
Økt inntak av flyelever medførte at ytterligere fem Safir ble anskaffet i 1978. Samtidig ble den beregnende levetiden for Safir økt til 6000 timer per fly. Allerede i 1982 var det likevel slutt for Safir. Det var først besluttet å beholde fem fly inntil videre, men også de ble utrangert samtidig. Årsak var beslutningen om å anskaffe SAAB MFI-15 Safari, som var tilbudt til meget fordelaktig pris.
De fleste gjenværende Safir ble solgt til private eiere. Interessant nok flyr mange av dem fortsatt, mer enn 35 år senere.
SAAB 91 Safir i sin opprinnelige form fløy første gang i 1945, mens B-modellen ble prøvefløyet i januar 1949. Selv om det svenske Flygvapnet var hovedavtaker av flytypen, ble Safir eksportert til flere land for både militært og sivilt bruk.
Flysamlingens Safir var i tjeneste fra 1957 til 1982. Flyet var stasjonert vekselvis på Ørland og Værnes fra 1957 til 1973 og deretter for godt ved Flygeskolen. I september 1972 var for øvrig kjennetegnet blitt endret fra U-AJ til bare serienummeret 329.
Dette flyet var dessuten et av de fem som opprinnelig var tenkt beholdt ved Flygeskolen, men det ble utrangert i mai 1982 med 5300 timer i loggboken.
SAAB 91B-2 Safir
Type:
Tre-seters skole- og kommunikasjonsfly
Motor:
190 hk Lycoming O-435A
Fast bevæpning: Ingen
Toppfart: 275 km/t
Lengde: 7,95 m
Vingespenn: 10,6 m
Høyde: 2,2 m
Vekt lastet: 1218 kg
Rekkevidde: 1050 km