Rumpler Taube
Starten på norsk militærflyging
Den 19. april 1912 skrev avisene at den svenske løytnant Dahlbeck skulle komme til Norge og fly. Blant annet skulle han fly over Marinens hovedbase Karljohansvern i Horten. Noen marineoffiserer i Horten likte dette dårlig bare syv år etter oppløsningen av unionen med Sverige. De bestemte seg for å gjøre noe med saken og samme kveld dro premierløitnant Hans F. Dons til Tyskland for å lære å fly.
Kort etter begynte offiserene å samle inn penger til kjøp av fly og for å dekke Dons’ utdanning. Flere forhold medførte at denne utdanningen ikke gikk så bra, men fly ble innkjøpt og etter ti turer med instruktør og tre på egen hånd returnerte Dons til Norge i slutten av mai uten sertifikat. Det var imidlertid ingen stor hindring den gang.
I Tyskland kjøpte Dons et fly, en Taube med byggenummer 60, for midler innsamlet av de norske marineoffiserene, de fleste av dem hans kolleger på ubåten «Kobben». Flyet ble skipet til Horten, hvor det ankom 28. mai 1912. Etter montering ble maskinen gitt navnet «Start».
Den 1. juni 1912 fant en historisk begivenhet sted; første offisielle norske flyging med en norsk flyger et norsk fly i Norge. Etter en del flyturer, ble maskinen 31. juli 1912 overdratt vederlagsfritt til Forsvarsdepartementet, med virkning fra 1. august og under forutsetning av det skulle brukes av Marinen. Det ble derved det første militærfly i Norge.
”Start” havarerte flere ganger i løpet av tjenesten, men ble bygget opp igjen. Etter et omfattende havari 26. august 1915 fløy ”Start” bare en gang, den 1. juni 1922 i forbindelse med ti-årsjubileet for den første flygningen.
Flytypen ble konstruert av østerrikeren Igor Etrich, og Flysamlingens eksemplar er bygget på lisens av tyske Rumpler Luftfahrzeugbau GmbH i Johannisthal ved Berlin. Det fløy første gang 15. mai 1912. Første Taube fløy i 1910, og fram til 1913 bygget Rumpler ca. 70 Taube i flere varianter.
Taube satte flere rekorder, og vakte oppsikt i store deler av Europa. Typen ble tatt i bruk av tyske Fliegertruppen des deutschen Kaiserreiches som rekognoseringsfly, og var i tjeneste ved utbruddet av den første verdenskrig.
Etter mange års lagring ble ”Start” restaurert til norsk flygings 50-års jubileum i 1962. Deretter var det gjennom mange år utstilt i Norsk Teknisk Museum i Oslo før det ankom Flysamlingen høsten 2001. ”Start” er nå utstilt i museets spesielle klimasone.
Rumpler Taube
Etter ombyggingen i 1914 til ”Aeroplan nr.1”:
Type:
To-seters rekognoserings- og skolefly
Motor:
100 hk (92 effektive hk) Argus
firesylindret vannkjølt rekkemotor
Fast bevæpning:
Ingen, men kunne medta et Krag-Jørgensen gevær.
Toppfart: 100 km/t
Lengde: 11,0 m
Vingespenn: 15,0 m
Høyde: 3,3 m
Tomvekt: 1160 kg
Maks.vekt: 1400 kg
Rekkevidde: ca. 200 km