Royal Aircraft Factory B.E.2e
Tre, duk og dop
Under første verdenskrig ble det nødvendig for Hærens flyvevæsen å gå til utlandet for å skaffe de fly som trengtes for en rask utbygging av denne nye våpengrenen. Kapasiteten ved flyfabrikken på Kjeller var langt fra tilstrekkelig. Men Norge var nøytralt, og norske ønsker om styrking av forsvaret ble lavt prioritert av de krigførende nasjonene.
I første omgang fikk Hæren kjøpt to Avro 504A skolefly og ti to-seters rekognoseringsfly av typen B.E.2e. Sistnevnte ankom til Kjeller i to skipninger i henholdsvis august og september 1917.
Flyene ble satt i tjeneste fra våren 1918 og fremover, og fordelt til henholdsvis Flyveskolen og Sønnenfjellske flyveavdeling, begge på Kjeller. Ett fly ble også sendt til Elvenes ved Øvrevann i Salangen, der Nord-Norges flyveavdeling ble opprettet. I flere år utgjorde dette ene flyet den samlede militære flystyrke for landsdelen.
I mai 1919 ble ytterligere fem B.E.2e bestilt og ankom til Kjeller i løpet av august og september samme året. Også disse ble fordelt til de to avdelingene på Kjeller. For bruk som reservedeler ble det anskaffet enda tre B.E.2e høsten 1921.
Havarier var hyppige, og førte til at fire fly ble bygget opp som nye ved fabrikken på Kjeller. Dermed ble i alt 22 B.E.2e rulleført ved Hærens flyvevæsen. Flyene deltok i alle større øvelser fra 1918 fram til typen gikk ut av bruk allerede på midten av 1920-tallet.
B.E.2e var siste variant av en flytype som var konstruert av Geoffrey de Havilland og først ble tatt i bruk av britenes Royal Flying Corps i 1912. Det var spinkle saker, med rammeverk av tre, dekket av lerretsduk med flere lag svært brannfarlig cellulosedop. Totalt ble rundt 3500 fly produsert i forskjellige versjoner.
Forsvarets flysamlings B.E.2e, med britisk serienummer A1380, ble bygget av under kontrakt av firmaet Wm. Denny & Bros. i Dumbarton i 1916. Flyet og ankom Kjeller 5. september 1917 og fikk først reservert Hærens flyvevæsens nummer 59, men ble satt på lager inntil videre. Da en ny nummerserie ble tildelt i september 1918, fikk flyet nummer 131.
Maskinen ble prøvefløyet 22. januar 1919 og avlevert til Sønnenfjellske flyveavdeling på Kjeller den 18. mars samme år. Nr. 131 ble ved denne avdelingen frem til den ble kassert 8. november 1924 på grunn av stor slitasje. Flyet hadde da en total gangtid på 110 timer og 59 minutter. I 1977 ble det fullt restaurert i regi av Forsvarsmuseet.
Royal Aircraft Factory B.E.2e
Type:
To-seters rekognoseringsfly
Motor: 90 hk RAF 1a
Bevæpning:
1 x Lewis maskingevær
Toppfart: 132 km/t
Lengde: 8,31 m
Vingespenn: 12,41 m
Høyde: 3,39 m
Vekt lastet: 935 kg
Rekkevidde: 350 km