Northrop N-3PB
Ikon i norsk flyhistorie
På tokt time etter time over Nord-Atlanteren i all slags vær sommer og vinter i et sjøfly med bare én motor. Det var hverdagen for flybesetningene i den første frie norske skvadronen under andre verdenskrig; 330 (Norwegian) Squadron som opererte ut fra tre baser på Island.
I et forsøk på å styrke og modernisere Marinens flygevåpen etter utbruddet av andre verdenskrig ute i Europa, ble det i mars 1940 bestilt i alt 24 N-3PB hos den nystartede Northrop-fabrikken i California. Dette var Northrops første salgskontrakt og Marinens flygevåpen ble den første kunden.
Før leveringen kunne finne sted, var Norge okkupert av tyskerne. Flyene ble derfor i stedet dels levert til Canada for trening av norske mannskaper og dels direkte til Island, hvor 330 (N) Squadron ble opprettet den 25. april 1941 som del av Royal Air Force Coastal Command.
Oppgavene omfattet blant annet eskorte av konvoier, anti-ubåt patruljer, speiding etter tyske overflatefartøyer på vei ut i Atlanteren og ambulanseoppdrag. Basene befant seg i Reykjavik, Akureyri og den lille forblåste fiskerlandsbyen Budareyri på Islands østkyst.
Tjenesten var hard både for flybesetningene og for dem som måtte betjene flyene på bakken og i strandkanten. Flyene ble også fort slitt ned, og 5. april 1943 gikk siste operative tokt med N-3PB. 330 skvadron var da allerede i gang med å konvertere til Short Sunderland flybåter fra ny base i Skottland.
Flysamlingens Northrop N-3PB er den eneste gjenværende i verden. Med Northrops byggenummer 320 ble flyet overtatt i California 25. mars 1941. Etter ankomst til Island, ble det montert i Reykjavik i juni 1941 og fikk tildelt nummer F.20. En drøy måned senere måtte de norske flyene merkes med britiske skvadronkjennetegn og F.20 ble da GS-U.
Flyets første operative tokt, den 5. august 1941, var et anti-ubåtsveip fra Reykjavik på nesten seks timers varighet. Den 11. oktober 1941 ble GS-U overført til skvadronens C-Flight i Budareyri. Med korte avbrekk ble dette flyets hjemmestasjon helt frem til det havarerte i breelven Thjorsa under nødlanding i dårlig vær 21. april 1943.
Rundt midten av 1970-årene lokaliserte noen islandske flyhistorikere vraket. Med hjelp blant annet fra Northrop, Luftforsvaret og islandske krefter, ble det berget sommeren 1979 og fløyet til Northrops fabrikk i Hawthorne, California.
Der kom et omfattende frivillig restaureringsarbeid i gang og etter enorm innsats fra hundrevis av frivillige kunne den ferdigrestaurerte N-3PB overleveres fra Northrop til Luftforsvaret allerede 10. november 1980. Året etter ble GS-U sendt først til Island for en kort utstilling der, før det ankom Gardermoen for permanent utstilling i Flysamlingen.
Northrop N-3PB
Type:
Tre-seters sjøpatruljefly
Motor:
1200 hk Wright Cyclone GR-1820 G205A
Fast bevæpning:
4 x 12,7 mm mitraljøse og 2 x 7,62 mm Colt maskingevær
Toppfart: 338 km/t
Lengde: 11,58 m
Vingespenn: 14,91 m
Høyde: 3,66 m
Vekt lastet: 4590 kg
Rekkevidde: 1600 km