Northrop F-5B(G) Freedom Fighter
Overføring og mystiske antenner
Norske jagerflygere utdannes i USA og ved hjemkomsten er det behov både for å gi dem erfaring i operasjoner under norske forhold og å overføre dem til flytypen de skal fly som en-seters jagerfly. Ved innføring av Northrop F-5 Freedom Fighter fra 1966, ble det derfor samtidig anskaffet til sammen 14 F-5B to-setere.
Senere kom noen av disse til å bli utrustet for det som populært kalles ’elektronisk krigføring’, noe som utvendig røpes av diverse antenner som ikke fantes på treningsflyene. Flyet hadde da en systemoperatør i baksetet.
F-5B er utviklet fra Northrop-fabrikkens private jagerflyprosjekt N-156F som i mai 1956 avfødte en to-seters liknende treningsvariant betegnet N-156T, senere kjent som T-38 Talon. Den versjonen som fikk betegnelsen F-5B var klar for typetesting en del senere, i februar 1964. Totalt leverte Northrop 183 F-5B.
Flysamlingen har to F-5B.
F-5B(G)-15 nr 594 er det første flyet som møter deg når du besøker Flysamlingen. Den tigermalte flymaskinen har byggenummer 9003 og USAF serienummer 65-10594.
Denne to-seteren ble overtatt i USA 24. mai 1966, og ankom Rygge 18. juni det året. Flyet ble tildelt 332 skvadron, og fikk der kjennetegnet AH-Z. Deretter kom den til 717 skvadron, hvor den fløy som AZ-Q. De siste årene var flyet ved 336 skvadron, før det ble overført til Flysamlingen.
Etter utstilling inne i flyhallen, ble flyet ble erstattet som utstillingsobjekt av nr 387. Deretter ble det pusset opp og omlakkert av Flysamlingens Venneforening med støtte fra sponsorer og hjelp fra Flyfaglinjen ved Bodø videregående skole. Med gjenbruk av et søylefundament fra Rygge ble flyet avduket som Flysamlingens nye ’Gate Guardian’ den 3. mai 2015.
F-5B(G) nr 387 er den første to-seteren Luftforsvaret mottok og har byggenummer N9001 og serienummer 64-13387. Flyet ble overtatt i USA 21. juli 1965, kom til Norge 26. februar året etter og ble tildelt 336 skvadron på Rygge med kjennetegn PX-H.
Den 31. desember 1968 ble maskinen overført til 718 skvadron på Sola som DP-U og deretter som 387 da skvadronkjennetegnene forsvant i 1972. 24. september 1976 var den tilbake i 336 skvadron, deretter nok en gang til 718 den 11. november samme året før flyet endelig havnet hos 336 den 14. september 1979.
Etter nedleggelsen av 336 skvadron i juni 2000 sto maskinen stort sett lagret og den fløy sin siste tur 2. juli 2002. Den hadde da logget 5564 timer i luften. 387 ankom Flysamlingen 17. juni 2013.
Northrop F-5B(G) Freedom Fighter
Type:
To-seters jager-trener
Motor:
2 x General Electric J85-GE-13
med en skyvekraft på 1850 kg
Fast bevæpning: Ingen
Toppfart: 1488 km/t
Lengde: 14,38 m
Vingespenn:
7,70 m (7,87 m med tiptanker)
Høyde: 4,01 m
Vekt lastet: 9379 kg
Rekkevidde: 2200 km