Northrop F-5A(G) Freedom Fighter
God nok?
Da Luftforsvaret skulle finne en avløser for F-86F og F-86K Sabre falt valget på Northrop F-5, et rimelig, lettvekts jagerfly som kunne operere fra primitive flyplasser og stilte små krav til vedlikehold.
Ytelsene skulle nok vise seg å være noe dårligere enn jagerflygerne ønsket; med våpenlast og ekstra drivstofftanker under vingene ble den operative rekkevidden kort. Noen kalte maskinen ’Fritidsjageren’ og et velrenomert britisk flytidsskrift mente at den passet best for mindre land som betalte med Dirhams, eselører eller norske kroner!
Norge mottok i alt 56 F-5A og seks F-5B som våpenhjelp, nok til å utstyre tre skvadroner. Fra norsk side ønsket man å utstyre i alt fire jagerbomberskvadroner, samt å konvertere 717 og 718 skvadron til henholdsvis RF-5A og F-5A og B. Det ble derfor i tillegg anskaffet 22 F-5A, 16 RF-5A og åtte F-5B, alle finansiert med norske midler.
Flytypen var utviklet av amerikanske Northrop Corporation i Hawthorne, California. Først som et privat prosjekt med betegnelsen N-156F, men fra 1958 i samarbeid med US Air Force. Prototypen kom i luften 30. juli 1959 og i alt 617 F-5A var bygget i USA da den siste forlot samlebåndet på fabrikkens anlegg i Palmdale i juni 1972. F-5 ble dessuten lisensbygget i Canada og Spania.
Ved innføring av F-16 i Luftforsvaret ble overflødige F-5 fra våpenhjelpen returnert til USAF, som fordelte dem videre til Tyrkia og Hellas.
Etter å ha gått ut av skvadrontjeneste, fortsatte F-5 å fly i prosjektet ”Eye of the Tiger” i forbindelse med testing av et nytt sjømålsmissil betegnet NSM. Mot slutten av 2003 opphørte denne virksomheten og den 13. desember 2007 fløy en F-5A og to F-5B den aller siste turen med Freedom Fighter i norsk tjeneste.
Forsvarets flysamlings F-5A(G)-30 nr 208 har byggenummer 7031 og USAF serienummer 66-9208. Den ble overtatt i USA den 10. januar 1967 og fløyet til Norge, hvor maskinen ankom 23. februar. Flyet ble først tildelt 332 skvadron, hvor det fløy med kjennetegn AH-O. Fra september 1972 opphørte bruken av skvadronkjennetegn i Luftforsvaret og flyet fikk da påmalt serienummer 208.
Senere har det gjort tjeneste ved 718 skvadron og i 336 skvadron. I månedsskiftet juli/august 1994 ble flyet dekorert med full ’Tiger’-bemaling, slik det er utstilt i dag. Dette har sin bakgrunn i at 336 var en såkalt Tigerskvadron, Luftforsvarets representant blant en gruppe utvalgte skvadroner fra mange NATO-land. 208 ble fløyet fra Rygge til Gardermoen 14. februar 1996, og avgitt til Flysamlingen.
Northrop F-5A(G) Freedom Fighter
Type:
En-seters jagerbomber
Motor:
2 x General Electric J85- GE-13
med en skyvekraft på 1850 kg
Fast bevæpning:
2 x 20 mm M-39 maskinkanon
Toppfart: 1488 km/t
Lengde: 14,38 m
Vingespenn: 7,70 m
Høyde: 4,01 m
Vekt lastet: 9379 kg
Rekkevidde: 2200 km