North American F-86F Sabre
MiG 15s overmann
Da F-84G Thunderjet skulle erstattes, tilbød amerikanske myndigheter Flyvåpnet tre skvadroner F-86F Sabre levert vederlagsfritt som del av våpenhjelpprogrammet. Alle var godt brukte, men gjennomgikk en større overhaling i Frankrike før levering. De første landet på Gardermoen 30. mars 1957 og leveransen ble sluttført i januar 1961.
Luftforsvaret hadde da mottatt hele 115 F-86F og etter hvert kom den i tjeneste ved en rekke skvadroner; 331, 332, 334, 336 og 338. Med sine gode flyegenskaper var typen meget populær blant flygerne.
På den tiden likte Flyvåpnet å vise seg fram og et av oppvisningsteamene tok F-86F i bruk, 332 skvadrons ’Flying Jokers’. Sommeren 1959 fikk teamets fly et spesielt fargeskjema og røykanlegg for oppvisningsformål.
Utover i 1960-årene ble det imidlertid oppdaget sprekkdannelser i mange F-86F, noe som førte til kraftige restriksjoner på den operative flygingen. I 1966 forsvant de siste F-86F fra skvadrontjeneste.
Prototypen av Sabre fløy første gang i september 1947. Den 15. september 1948 satte et av de første serieproduserte flyene, en F-86A-1, hastighetsrekord med et gjennomsnitt på 1079,836 km/t. Senere ble denne rekorden slått flere ganger av nye F-86 varianter. Forskjellige versjoner av Sabre ble også bygget på lisens i andre land. Av F-86F ble det til sammen bygget 2239 eksemplarer.
Krigen i Korea fra 1950 til 1953 gjorde F-86 Sabre berømt over store deler av den vestlige verden. Fra desember 1950 ble tidlige utgaver av flytypen satt inn mot sovjetisk-bygde MiG 15, fløyet av kinesere og russere. MiG 15 hadde til da vært amerikanske jagerfly fullstendig overlegen i luftkamp, men i F-86 Sabre møtte den en langt vanskeligere motstander og F-86F varianten var overlegen.
Forsvarets flysamlings eksemplar er en F-86F-30-NA, USAF serienummer 52-5069, produsert ved North American i Los Angeles med byggenummer 191-765. Flyet tilhørte den aller siste leveransen, og kom til Horten 3. januar 1961.
Etter klargjøring på Torp flystasjon, ble maskinen tildelt 332 skvadron på Rygge den 23. mars samme år og gitt kjennetegn AH-D. Allerede i august 1962 ble flyet tatt ut av tjeneste og lagret. Senere ble flyet overført til Rygge flystasjon, som sørget for en fullstendig restaurering. Det ble til slutt avgitt til Forsvarsmuseet og er utstilt i Flysamlingen i fargeskjemaet fra tiden i ’Flying Jokers’.
North American F-86F Sabre
Type:
En-seters jagerbomber
Motor:
General Electric J47-GE-27 med 2683 kg skyvekraft
Fast bevæpning:
6 x 12,7 mm M-3 mitraljøse
Toppfart: 1072 km/t
Lengde: 11,45 m
Vingespenn: 11,30 m
Høyde: 4,27 m
Vekt lastet: 9357 kg
Rekkevidde: 2000 km