Noorduyn Norseman Mk.IV
Bushfly i særklasse
Med tanke på oppbyggingen av Luftforsvaret etter krigen, ble det fra norsk side i desember 1944 søkt om tildeling av åtte Norseman. Flyene ble tatt fra amerikanske kontrakter og fløyet til New York for skipning derfra til Storbritannia. I mai 1945 ble de overtatt av norske mannskaper og den såkalte Norseman-Flighten opprettet ved den norske treningsleiren Winkleigh i Devon, England.
Etter overføring til Oslo/Fornebu allerede den 28. mai samme året, ble flighten satt inn i ruteflyging frem til begynnelsen av august. Senere ble flyene i hovedsak tildelt forskjellige kommunikasjonsvinger ved flystasjonene rundt om i landet, mens Skattøra fikk en egen Norseman-ving. De siste flyene ble tatt ut av tjeneste i 1959.
Norseman ble utviklet i 1930-årene av den lille nystartede flyfabrikken Noorduyn Aircraft Ltd. i Montreal i Canada. Maskinen var beregnet for bruk under spesielt tøffe klimatiske forhold og kunne utstyres med hjul, ski eller flottører etter behov. Prototypen fløy første gang i november 1935, og flyet var i produksjon helt frem til mai 1953.
Flere versjoner ble under krigen levert til Royal Canadian Air Force (RCAF). US Army Air Force kjøpte også en rekke fly, med betegnelsen C-64A.
Den aller første Norseman i norsk tjeneste ble leiet av Marinens flygevåpen i Toronto i november 1940. Flyet ble imidlertid brukt bare et par måneder før det ble tilbakelevert de kanadiske eierne.
Forsvarets flysamlings Norseman R-AV har byggenummer 64. RCAF, som mottok maskinen i juni 1941, ga flyet serienummer 2491. Den ankom Horten fra Canada den 3. juni 1953, og hadde da allerede en gangtid på 1521 timer fra det kanadiske flyvåpnet.
I desember 1953 ble R-AV tildelt Kommunikasjonsvingen på Bardufoss flystasjon. Etter bare et drøyt år i Nord- Norge, ble R-AV tatt ut av tjeneste og fløyet til Værnes for lagring.
Flyet solgt til A/S Fjellfly i Skien i august 1957 og registrert LN-BDP den 4. januar 1958. Våren 1973 gikk det videre til Turistflyg AB i Sverige, men i 1977 lyktes det den norske bushflygeren Wiggo Norvang få kjøpt maskinen hjem til Norge. Han fikk tilbake registreringen LN-BDP og brukte maskinen i noen år fremover.
I 1982 tok Luftforsvarets Bedømmelseskommisjon for Forsvarsmuseet initiativ til å sikre seg flyet i bytte mot en SAAB Safir. Det er senere restaurert til sitt opprinnelige utseende i Flyvåpnet, med kjennetegn R-AV.
Noorduyn Norseman Mk.IV
Type:
Lett transport- og ambulansefly
Motor:
550 hk Pratt & Whitney Wasp R-1340AN-1
Fast bevæpning: Ingen
Toppfart: 248 km/t
Lengde: 9,86 m
Vingespenn: 15,70 m
Høyde: 3,07 m
Vekt lastet: 3360 kg
Rekkevidde: 750 km