Lockheed TF-104G Starfighter
Rakett med vinger
De første 13 F-104G Starfighter kom til Bodø og 331 skvadron i august 1963. Noe senere samme året ankom også to TF-104G, en to-seters versjon først og fremst beregnet på trening og overføring men også i stand til å utføre skarpe oppdrag. Inntil de var på plass måtte flygerne gå rett fra teorikurs til jagerfly med en topphastighet på over to ganger lydens hastighet; en utfordring i storformat.
Med Starfighter tok Luftforsvarets jagerflyberedskap et langt skritt framover. Hovedoppgaven ble å vokte norsk luftrom; identifisere trafikk og om nødvendig avvise inntrengere. Det nye flyet var en voldsom forbedring sammenliknet med de øvrige jagerskvadronenes F-86F og F-86K Sabre. Også F-104G var våpenhjelp fra USA, og ble levert vederlagsfritt til Norge.
Lockheeds XF-104 kom i luften for første gang i februar 1954 og flytypen satte etter hvert flere rekorder. US Air Force tok F-104 i bruk fra januar 1958, men bare i begrenset antall. Den største brukeren kom i stedet til å bli Vest-Tyskland, og en rekke andre land i og utenfor NATO har hatt F-104 i tjeneste. Flytypen er også bygget på lisens i flere land og i alt 2579 fly av alle varianter levert.
Med årene oppsto behov for erstatningsfly til 331 skvadron, blant annet ble to TF-104G innkjøpt i 1975. Den teknologiske utviklingen går imidlertid fort og i løpet av 1981 ble 331 skvadron overført fra Starfighter til F-16. F-104G var da fortsatt et relativt moderne jagerfly og de norske Starfighterne gikk videre som amerikansk våpenhjelp til et annet NATO-land, Tyrkia.
Forsvarets flysamlings eksemplar er en av to ex-tyske TF-104G anskaffet i 1975.
Den ble levert fra Lockheed med byggenummer 583D-5779 og fikk USAF serienummer 63-8469. I en årrekke ble flyet benyttet ved Luftwaffes øvingsavdeling på Luke Air Force Base i Arizona med kjennetegn 27+70 og KF+271, før det ble satt på bakken 26. juli 1972 i forbindelse med avviklingen av denne tyske avdelingen i USA.
Senere ble flyet plukket ut sammen med en annen TF-104G, og levert til Norge og 331 skvadron den 8. juni 1975. I forbindelse med at 331 skvadron konverterte til F-16 sommeren 1981, ble 469 avlevert til 334 skvadron den 8. juli. Allerede i juli året etter ble flyet tatt ut av bruk, og den 9. samme måned offisielt avgitt til museumsformål. Fire dager senere fløy 469 sin siste tur, til Gardermoen.
Lockheed TF-104G Starfighter
Type:
To-seters treningsjagerfly
Motor:
General Electric J79-GE-11A med 7165 kg skyvekraft
Fast bevæpning: Ingen
Toppfart: 2330 km/t
Lengde: 16,69 m
Vingespenn: 6,68 m uten tipp- tanker
Høyde: 4,41 m på bakken
Vekt lastet: 11.958 kg
Rekkevidde: 1900 km