Lockheed C-130H Hercules
Luftforsvarets arbeidshest
I 1964 ble et tilbud fra Lockheed om demonstrasjon av Hercules høflig avslått av sjefen for Luftforsvarets operasjonsstab. En mindre flytype kunne fint dekke det norske behovet, mente han. Fem år senere landet likevel seks C-130H på Gardermoen. Luftforsvaret hadde fått sin nye arbeidshest.
335 skvadrons kapasitet ble kraftig øket ved innføring av Hercules. Det var særlig viktig for transport av personell og materiell mellom Sør-Norge og Nord-Norge, men gjorde det også mulig å delta i transportoppdrag til fjerntliggende destinasjoner. Skvadronens oppdragsgivere der har inkludert både FN, NATO, Røde Kors og Kirkens Nødhjelp i tillegg til det norske Forsvaret.
Oppdragene har hatt så vel humanitær som militær karakter og mange har vært farlige. Under krigen på Balkan fra 1992 til 1995 måtte for eksempel noen C-130H få påmontert motmidler mot varmesøkende raketter og kevlarbeskyttelse av cockpit. Det ryktes også at snikskyttere rundt Sarajevo likte å bruke UN-merket som blink.
Da Luftforsvarets C130H ble tatt ut av tjeneste den 15. mai 2008 hadde flyene tilbakelagt en distanse som tilsvarer 1713 ganger rundt jorden ved ekvator, fordelt på ikke mindre enn 133 665 timer i luften. Ett fly ble beholdt i Norge for museumsformål. De øvrige fem ble fløyet til den amerikanske flybasen DavisMonthan i Arizona, der de fortsatt står lagret i påvente av salg.
Samme året begynte leveranser av etterfølgeren C-130J, også kalt Super Hercules, til 335 skvadron.
Det er lenge siden den aller første YC-130 fløy sin jomfrutur 23. august 1954. Senere er C-130 solgt til rundt 70 land i mer enn 40 forskjellige varianter og det er ingen planer om å avslutte produksjonen.
Flysamlingens Hercules har fabrikknummer 3824335 og US Air Force serienummer 6810953. Det ankom Norge den 16. juli 1969, fikk tildelt 335 skvadrons kjennetegn BWB og ble døpt ”Tor”. Fra 1972 ble kjennetegnet erstattet av norsk serienummer 953.
Ganske spesielt er at flyet i mai 1970 også fikk tildelt norsk sivil registrering LNSUR da det ble holdt i reserve for nødhjelpstokt til Afrika. Flyet ble imidlertid ikke brukt i den sammenhengen og etter bare noen dager ble registreringen slettet.
I begynnelsen av 2005 var 953 to turer til Trollfeltet i Antarktis med celebre gjester om bord; henholdsvis H.M. Dronning Sonja og statsminister Jens Stoltenberg. Da 953 landet etter sin siste flyging den 8. juni 2007, hadde maskinen logget anstendige 23.442 timer i luften. Drøyt et år senere kom 953 til Flysamlingen
Lockheed C-130H Hercules
Type: Transportfly
Motorer:
4 x 4591 hk Allison T56A15 turboprop
Fast bevæpning: Ingen
Toppfart: 603 km/t
Lengde: 29,9 m
Vingespenn: 40,6 m
Høyde: 11,7 m
Vekt lastet: 70.300 kg
Rekkevidde: 3940 km