Interstate S.1A Cadet
Velkommen gave
Bakkemannskaper som aldri fikk anledning til militær flygerutdanning og trengte en påskjønnelse for sin dyktighet og iver i tjenesten, skulle også få mulighet til å lære å fly. Det var tanken da de utvandrede nordmennene Thor Solberg og Peter Sivertsen i mars 1942 ga to Interstate Cadet som gave til Flygevåpnenes Treningsleir ”Little Norway” i Canada.
Flyene ble likevel straks satt inn i forbindelsesoppdrag mellom Island Airport i Toronto og treningsleirens nye flyplass ved Muskoka. I tillegg var de i hyppig bruk både ved øvelser og for utflukter til leiren Vesle Skaugum.
Etter krigen ble begge tatt med hjem til Norge sommeren 1945 og senere overlatt til Norsk Aero Klubb som var i ferd med å bygge opp småflygingen igjen etter fem lange okkupasjonsår. Det ene havarerte i 1952 og det andre to år senere.
Flyene var produsert hos Interstate Aircraft & Engineering Corporation i Culver City, California. Fabrikken hadde i hovedsak virket som leverandør av deler til flyindustrien, men utviklet mot slutten av 1930-årene skoleflyet som fikk navnet Cadet. Prototypen fløy første gang 20. april 1940 og ble fulgt av en produksjon på rundt 300 fly som i hovedsak gikk til private eiere og flygeskoler i USA.
Forsvarets flysamlings Cadet har byggenummer 203 og fikk serienummeret 505 ved ankomsten til Flygevåpnenes Treningsleir. Maskinen hadde tidligere hatt amerikansk sivilregistrering NC37360, og var levert fra fabrikken i 1941.
I forbindelse med overdragelsen til NAK i juli 1947, ble flyet registrert LN-DAV. Den 14. april 1952 havarerte LN-DAV under flyging fra isen på Lågen ved Fåberg i Gudbrandsdalen. Flyet ble satt på lager med tanke på framtidig gjenoppbygging, men den 15. mars 1954 ble det slettet fra sivil- registeret.
Deretter ble maskinen stående bortgjemt i mange år, inntil entusiaster fra Norsk Flyhistorisk Forening oppdaget den. Den 13. mai 1970 ble eiendomsretten overført til NFF, som over en periode på fem år restaurerte flyet og malte det i fargene fra Canada. I 1985 ble det gitt som gave til Forsvarsmuseet for utstilling i Flysamlingen på Gardermoen.
Interstate S.1A Cadet
Type:
To-seters skole- og kommunikasjonsfly
Motor:
65 hk Continental A-65-8
Fast bevæpning: Ingen
Toppfart: 174 km/t
Lengde: 7,3 m
Vingespenn: 10,9 m
Høyde: 2,3 m
Vekt lastet: 567 kg
Rekkevidde: 600 km