De Havilland Vampire F.3
Jetjager med treskrog
Flysamlingens Vampire F.3 er det ene av to som ankom Gardermoen 2. mai 1948; våre aller første jetjagere.
Da Luftforsvaret trakk opp planene for oppbyggingen av et flyvåpen i treårsplanen for perioden 1946 – 1949, ble anskaffelse av jetjagere ikke berørt. Utviklingen gikk imidlertid raskt, og Sveriges valg av Vampire i 1946 sammen med diskusjoner om et nordisk forsvarssamarbeid, var nok en sterkt medvirkende årsak til at spørsmålet ble tatt opp her hjemme året etter.
Forsvarsdepartementets godkjenning på kjøp av inntil 20 fly forelå etter kort tid. Valget falt på de Havilland Vampire F.3, som på denne tiden var utprøvet og i løpet av kort tid kunne leveres til en pris på snaut en halv million kroner per fly. Den aller første Vampire tok av fra flyplassen Hatfield i England allerede 30. september 1943, men flytypen kom aldri i tjeneste under andre verdenskrig.
Her i landet ble flyene ble først satt opp i Vampire-vingen, som en del av 331 skvadron på Gardermoen. Utover i 1948 og 1949 ankom såpass mange fly at vingen fikk status som en selvstendig skvadron, 336 skvadron. Som første jetjagerskvadron, fikk 336 mye publisitet overalt hvor flyene dukket opp.
Senere anskaffet Luftforsvaret også 36 Vampire av jagerbomberversjonen F.B.52. Men Norge gikk med i NATO i 1949, og det åpnet for store leveranser av fly under det amerikanske våpenhjelpprogrammet. Vampire ble derfor snart overført til sekundærroller. I 1955 ble alle gjenværende Vampire lagret og senere solgt som skrap.
Forsvarets flysamlings Vampire F.3 er produsert av English Electric i Preston, har fabrikkens byggenummer EEP42408 og fikk først norsk kjennetegn B-AE. Det fulgte med Vampire-vingen over til 336 skvadron i 1949. Den 13. februar 1951 havarerte flyet under landing på Gardermoen, da bremsene sviktet og det traff brøytekanten ved enden av rullebanen.
Etter avsluttet reparasjon på Kjeller i september 1952, ble flyet påfølgende mars overført til Jet-treningsvingen på Sola. I oktober 1953 gikk det videre til 337 skvadron, men etter et langvarig vedlikeholdsopphold på Kjeller fra mai 1954 til mai 1955 endte det på Værnes for lagring.
Sammen med de øvrige gjenværende Vampire-flyene, ble det kassert den 14. februar 1957. Flyet hadde da logget totalt 641 timer og 50 minutter i luften og var den eneste Vampire F.3 som ble bevart med tanke på et fremtidig museum. I 1979 ble maskinen restaurert ved 336 skvadron på Rygge, før den kom til Flysamlingen på Gardermoen.
De Havilland Vampire F.3
Type:
En-seters jagerfly
Motor:
De Havilland Goblin 2 med 1406 kg skyvekraft
Fast bevæpning:
4 x 20 mm Hispano Mk.V maskinkanoner
Toppfart:855 km/t
Lengde: 9,37 m
Vingespenn: 12,19 m
Høyde: 2,69 m
Vekt lastet: 5525 kg
Rekkevidde: 1650 km