De Havilland of Canada DHC-6 Twin Otter
STOL-transport
Twin Otterne utførte mange forskjellige typer oppdrag i norsk tjeneste. I tillegg til transport etter behov, ble flyene satt inn på det faste rutenettet Luftforsvaret opererte i Nord-Norge. De kunne også på kort varsel innredes for ambulansetjeneste, med plass for inntil ni bårer i hvert fly. Det ble dessuten anskaffet ski for at flyene kunne operere fra tilfrosset vann eller snødekket mark vinterstid.
Valget var egentlig ganske lett da Luftforsvaret skulle skifte ut de gjenværende åtte flyene av typen DHC-3 Otter i 1967. Fabrikken hadde allerede utviklet en oppfølger i form av DHC-6 Twin Otter.
Utviklingen av det nye flyet hadde begynt i januar 1964 og prototypen fløy første gang den 20. mai året etter. Otterens gode kortbaneegenskapene – Short Take-Off and Landing – var beholdt for Twin Otter, som straks ble en suksess både i militær og sivil anvendelse.
Twin Otterens langt større lastekapasitet gjorde at Luftforsvaret bestemte seg for å halvere antallet fly til fire. De ble tildelt 719 skvadron i Bodø i løpet av 1967. To år senere ble et KA-12 kamera montert i ett av flyene slik at det kunne foreta noen av fotooppdragene i Nord-Norge som tidligere var utført med RF-84F Thunderflash.
Luftforsvarets Twin Ottere kom til å bli involvert i to alvorlige ulykker, den første også den alvorligste i forsvarsgrenens etterkrigshistorie. 11. juli 1972 fløy en maskin inn i Lille Tussen på Grytøy og alle 17 i flyet omkom. Senere kom det frem at skipperen om bord var alkoholpåvirket da ulykken skjedde.
Den 29. oktober 1990 inntraff en ny ulykke, da en maskin havarerte i vanskelige vindforhold under landing på Valan flyplass ved Honningsvåg. Også denne gang gikk menneskeliv tapt.
En femte Twin Otter ble anskaffet i 1973, og flytypen var i tjeneste inntil 719 skvadron ble nedlagt 31. desember 2000.
Flysamlingens Twin Otter har byggenummer 67-062 og norsk serienummer 7062. Flyet ankom Norge 22. september 1967, og ble tildelt 719 skvadron. Maskinen gikk inn i den regulære tjenesten ved skvadronen, men deltok i 1984 i et helt spesielt oppdrag da den ble demontert og fløyet helt til Puerto Rico om bord i to av 335 skvadrons Hercules maskiner.
Forsvarets Penguin missiler skulle nemlig testes i Det karibiske hav, og en Twin Otter med kamera inngikk i støttefunksjonene i prosjektet. Twin Otterne bisto for øvrig også senere under utprøvingen av dette rakettsystemet. Den 27. august 2001 ankom 7062 Gardermoen flystasjon. Der ble maskinens nesten nye motorer byttet ut med godt brukte, før flyet kom på plass i Flysamlingen.
De Havilland of Canada DHC-6 Twin Otter
Type:
Lett transportfly
Motorer:
2 x 579 hk Pratt & Whitney PT-6A-20 turboprop
Fast bevæpning: Ingen
Toppfart: 279 km/t
Lengde: 15,09 m
Vingespenn: 19,81 m
Høyde: 5,66 m
Vekt lastet: 4763 kg
Rekkevidde: 1480 km