Farman F.46
Uforståelig feilkjøp
Da Hærens flyvevæsen i 1919 skulle finne en ny treningstype til erstatning for sine gamle Farman-fly fra før første verdenskrig, falt valget utrolig nok på en liknende konstruksjon. Fly med skyvemotor, det vil si med motoren plassert bak gondolen, var etter utviklingen under den store krigen fullstendig foreldet.
Anskaffelsen av de to Farman F.46 flyene ble derfor sterkt kritisert både innen Hærens flyvevæsens ledelse og blant flygerne.
Flyene var, i likhet med Hærens andre Farman-fly, bygget i Frankrike der brødrene Richard, Henri og Maurice Farman hadde etablert seg som flykonstruktører så tidlig som 1909. De to F.46 ble levert fra brødrenes fabrikk i Billancourt.
De to flyene var etter ankomst til Kjeller tildelt Flyveskolen og fikkt Hærens flyvevæsens nummer 25 og 27. I praksis var de omtrent aldri i luften og da de ble kassert i 1928 med bare noen få timer i loggboken, hadde de stått ubrukt i flere år.
Forklaringen på betegnelsen Hærens flyvevæsen er for øvrig at inntil etableringen av Luftforsvaret som egen forsvarsgren i 1944, hadde Hæren og Marinen hvert sitt flyvåpen. De to flyvåpnene samvirket likevel under andre verdenskrig under en felles ledelse, Flygevåpnenes felleskommando.
Forsvarets flysamlings Farman F.46 ble prøvefløyet i Frankrike av Hærens Flyvemaskinfabriks sjef den 8. september 1920. Deretter ble maskinen skipet til Norge hvor den ankom Kjeller 2. november. Etter mottakskontroll ble flyet tildelt Hærens nr. 25 og avlevert til Flyveskolen den 20. januar 1921.
Fram til september 1925 hadde nr. 25 logget en total gangtid på bare seks timer og 13 minutter. Siden kom det aldri mer i luften.
Selv om akkurat denne flytypen er lite representativ for Hærens flyvevæsen i 1920-årene, gir den et godt inntrykk av Farman-flyenes konstruksjon og av flyparken i Hæren de første årene fra 1912.
Farman F.46
Type: To-seters skolefly
Motor: 80 hk Renault
Fast bevæpning: Ingen
Toppfart: 100 km/t
Lengde: 9,6 m
Vingespenn: 17,6 m
Høyde: 3,75 m
Vekt lastet: 992 kg
Rekkevidde: Ukjent