Bell UH-1B Iroquois
Støtte til Hæren
I 1962 var helikoptersituasjonen i Luftforsvaret vanskelig. Typene man hadde i tjeneste var umoderne og lite driftssikre med delvis høye vedlikeholdskostnader. I tillegg var det behov for en helikopterskvadron med taktisk transportstøtte til Hæren i Nord-Norge som hovedoppgave. Bell UH-1B ble svaret.
Fra 1963 til 1965 ble 12 helikoptre levert som amerikansk våpenhjelp. Senere ble ytterligere 25 brukte helikoptre av samme type anskaffet fra USA. Disse var helt finansiert med norske midler, og tillot full utskifting av Bell 47 og Sikorsky H-19D ved de nyopprettede 719 og 720 skvadron.
Helikoptrene ble etter hvert også benyttet til redningsoppdrag, og de fleste fikk med årene montert redningsheis. Ambulanseoppdrag var en annen viktig oppgave, de kunne være dramatiske eller til og med hyggelige – minst to barn er født om bord i norske UH-1B.
Fire UH-1B deltok også i FN-tjeneste i Libanon 1978-79, under avdelingsbetegnelsen NORAIR. Ett av helikoptrene forulykket der, og alle om bord omkom. Helikoptertypen ble faset ut av norsk tjeneste i 1989-90.
Forsvarets flysamlings UH-1B har byggenummer 1090 og amerikansk serienummer 64-13966. Helikoptret var ett av til sammen åtte anskaffet i 1966. Samtlige var brukte, men hadde før levering gjennomgått komplett rehabilitering i USA. 64-13966 ankom Luftforsvarets forsyningskommando på Kjeller i oktober 1966 og hadde en flygetid på vel 502 timer siden det var nytt.
Etter mottakskontroll ble helikoptret overtatt av 720 skvadron i mars 1967 og gitt kjennetegn JT-B. Skvadronen var da organisert i fire vinger fordelt på Rygge, Gardermoen, Sola og Ørland. Også her var samarbeid med Hæren og redningstjeneste viktige oppgaver i tillegg til rene transportoppdrag.
I den tiden skvadronen opererte detasjementer på Sola og Ørland, var JT-B stort sett å finne på en av disse stasjonene. Fra 1. september 1972 ble kjenningsbokstavene byttet ut med serienummer 966 som følge av ny praksis i Luftforsvaret.
Etter over 20 års tjeneste i 720 skvadron, ble 966 faset ut og tildelt Forsvarsmuseet i oktober 1991. Helikoptret var på det tidspunktet allerede avlevert til Flysamlingen, med en total flygetid i norsk tjeneste på drøye 7446 timer.
Bell UH-1B Iroquois
Type: Transporthelikopter
Motor:
1100 shp Lycoming T-53-L-9A
Fast bevæpning: Ingen
Toppfart: 237 km/t
Lengde: 12,08 m
Hovedrotor: 13,41 m diameter
Høyde: 4,45 m
Vekt lastet: 3856 kg
Rekkevidde: 600 km