Bell 47D-1
Vårt første militærhelikopter
For å styrke redningstjenesten i Norge, anskaffet Flyvåpnet seks Bell 47D-1 helikoptre som ble levert våren 1953. Dette var midt under den ’kalde krigen’ og landet hadde et stort flyvåpen, med blant annet mange jagerfly.
Beredskapen var høy og det var få restriksjoner på flygingen. Kombinert med til dels krevende fly, resulterte dette i en god del uhell og ulykker. Derfor hadde Flyvåpnet behov for egne redningshelikoptre.
Flysamlingens eksemplar er utstyrt med en boks – den såkalte ’brødboksen’ – med plass til en pasient på båre. ’Redningskurv for helikopter’ som befinner seg ved siden av helikoptret, var beregnet på å plukke opp nødstedte fra vann. I tillegg kunne helikoptrene brukes til andre formål som for eksempel frakt av forskjellige typer materialer.
Denne helikoptertypen var utviklet ved Bell Aircraft Corporation i USA, og ble 8. mars 1946 den første som fikk godkjenning for sivilt bruk. Samme år startet produksjonen for både militære og sivile kunder. De norske helikoptrene ble levert til Bell-fabrikkens skandinaviske agent, Ostermans Aero i Stockholm, og mannskaper fra Flyvåpnet fikk sin første opplæring i Sverige.
Disse Bell-helikoptrene ble samlet i selvstendige helikopterseksjoner på flere flystasjoner; Gardermoen, Sola, Ørland, Bodø og Rygge. I 1957 ble helikopterseksjonene slått sammen med Flyvåpnets kommunikasjonsvinger til det som ble kalt Støttevinger, en ordning som varte frem til opprettelsen av egne helikopterskvadroner i 1966 og 1967.
Flysamlingens helikopter har byggenummer 642 og kom til Norge i april 1953. Allerede i november samme året var det utsatt for et større havari, men ble reparert og kom tilbake i tjeneste. Deretter var det stasjonert på Ørland, Rygge, Sola og Bodø inntil det ble avskrevet i februar 1968 med nesten 6100 flygetimer logget.
Helikoptret bar forskjellige kjennetegn opp gjennom årene; KK-R, BE-D og JT-M, og sivilt ble det registrert LN-ORM med A/S Flytransport som eier. Våren 1972 fikk den nye eieren Helilift i stand et bytte, der LN-ORM ble overført til Luftforsvaret mot at selskapet overtok en annen Bell 47.
Bell 47D-1
Type:
Lett redningshelikopter
Motor:
178 hk Franklin 6V4-200-C32
Fast bevæpning: Ingen
Toppfart: 147 km/t
Lengde: 8,33 m
Hovedrotor: 10,72 m diameter
Høyde: 2,89 m
Vekt lastet: 944 kg
Rekkevidde: 350 km