Auster J/1 Autocrat
Transport ved fronten
Etter at de to norske jagerskvadronene 331 og 332 ble overført til kontinentet høsten 1944, ble de tilført fly av typen Auster. Flyene var i utgangspunktet konstruert som lette observasjonsfly for artilleriet, men nordmennene brukte dem til kommunikasjonsformål – det vil si nødvendig transport av personell og materiell, og naturligvis også en og annen tur av mer velferdsmessig karakter.
Flyene brukte ikke bare flyplasser og landingsstriper, men kunne i tillegg operere ut fra ganske vanlige jorder om passasjerene skulle hentes eller settes av der. Den varianten de norske skvadronene var utstyrt med hadde ikke flaps (vingeklaffer), og en av pilotene fortalte at de ordnet bremsingen ved ganske enkelt å åpne dørene så de sto rett ut i vinden.
I løpet av andre verdenskrig leverte Taylorcraft Aeroplanes (England) Ltd. over 1600 fly til Royal Air Force og den britiske hæren. Forsvarets flysamlings maskin er imidlertid bygget etter krigen, i 1946, og er en Auster J/1 Autocrat med byggenummer 2181.
Flyet ble opprinnelig sivilregistrert HB-EOT i Sveits. Deretter kom maskinen til daværende Vest-Tyskland, ble registrert D-EDAX og var i bruk rundt ti år som klubbfly i Hildesheim.
Austeren ble senere solgt til Danmark og registrert OY-DUY den 6. juli 1967 Allerede den 25. august året etter havarerte flyet ved Stauning flyplass under en heimevernsøvelse, og det ble slettet fra sivilregisteret den 27. november 1973.
I 1987 lyktes det Forsvarsmuseet å få skroget av OY-DUY til Norge gjennom en byttehandel, sammen med vingene fra en annen Auster, OY-DTP med byggenummer 2332. Auster J/1 Autocrat er i hovedsak lik militærversjonen Mk. V, og Flysamlingens eksemplar er malt som en av de maskinene norske jagerskvadroner brukte under krigen.
Auster J/1 Autocrat
Type :
Tre-seters lett kommunikasjonsfly
Motor:
90 hk Blackburn Cirrus Minor II
Fast bevæpning: Ingen
Toppfart: 158 km/t
Lengde: 7,14 m
Vingespenn: 11,0 m
Høyde: 1,98 m
Vekt lastet: 840 kg
Rekkevidde: 550 km