Veteranene forteller: Viggo Stenbekk
Opplevelser med Northrop F-5
Flysamlingen, Søndag 12. mars kl 14:00
Søndag 12. mars får vi besøk av Viggo Stenbekk. Han vil fortelle om sine opplevelser som jagerflyver på Northrop F-5 ved 336 Skv.
Viggo Stenbekk er opprinnelig fra Fredrikstad, og begynte å fly i Jeløy Seilflyklubb som 15-åring og fløy solo 2 måneder etter fylte 15.
I januar 1979 startet han på Luftforsvarets Flyskole på Værnes, kull F1-79. En dårlig «timet» blindtarmbetennelse førte til at han graduerte med kull FII-79 etter fullført skoleflyging på Saab Safir og befalsskole.
I mai 1980 gikk turen til Reese AFB vest av Lubbock i Texas, med utsjekk på T-37 og deretter T-38. Han fikk «Vingen» på graduasjonen i mai 1981. Deretter gikk turen hjem til Norge for overføring på F-5.
Viggo tjenestegjorde i Luftforsvaret i 11 år, og hadde en delt tjeneste med fem år på DHC-6 Twin Otter og fire år på F-5 ved 336 skv.
I løpet av tjenestetiden gikk han et instruktørkurs, og var instruktør både på Twin Otter og deretter på F-5. Dette innebar bla. at han fikk gleden av også å være instruktør på skiflyging med Twin Otter.
Videre tok han også et prøveflygerkurs på Kjeller, som ga status som Prøveflyger II. Dette innebar at han kunne utføre testflyging etter ettersyn og motorskifte før et fly ble tilbakeført til operativ status på skvadronen.
Tjenestetiden ved 336 skv. var ganske travel da 336 var en operativ jagerskvadron i luft til luft rollen. Dette medførte årlige krav til kvalifisering i å skyte med flyets 20 mm. kanoner på luftmål.
Skvadronen var også operativ på elektronisk krigføring med A-38N jammepodder i tillegg til å være en skoleavdeling for elever som kom hjem fra USA.
Viggo fløy sin siste tur i Luftforsvaret 31.oktober i 1990, med Flysamlingen sin F-5A nr. 208 (Les mer om dette flyet i bunn av denne siden)
Etter tjeneste i Luftforsvaret begynte Viggo i Braathens SAFE, og fikk det siste typekurset på 737-200. Han nå pensjonert, og deltar i en prosjektgruppe for FMU som prøver å få to F-5B tilbake i luftdyktig stand.
Scroll videre ned for å lese mer om museets Northrop F-5:
Forsvarets Flysamling Gardermoen
Søndag 12. mars
14:00-15:00
Da Luftforsvaret skulle finne en avløser for F-86F og F-86K Sabre falt valget på Northrop F-5, et rimelig, lettvekts jagerfly som kunne operere fra primitive flyplasser og stilte små krav til vedlikehold.
Ytelsene skulle nok vise seg å være noe dårligere enn jagerflygerne ønsket; med våpenlast og ekstra drivstofftanker under vingene ble den operative rekkevidden kort. Noen kalte maskinen ’Fritidsjageren’ og et velrenomert britisk flytidsskrift mente at den passet best for mindre land som betalte med Dirhams, eselører eller norske kroner!
Norge mottok i alt 56 F-5A og seks F-5B som våpenhjelp, nok til å utstyre tre skvadroner. Fra norsk side ønsket man å utstyre i alt fire jagerbomberskvadroner, samt å konvertere 717 og 718 skvadron til henholdsvis RF-5A og F-5A og B. Det ble derfor i tillegg anskaffet 22 F-5A, 16 RF-5A og åtte F-5B, alle finansiert med norske midler.
Flytypen var utviklet av amerikanske Northrop Corporation i Hawthorne, California. Først som et privat prosjekt med betegnelsen N-156F, men fra 1958 i samarbeid med US Air Force. Prototypen kom i luften 30. juli 1959 og i alt 617 F-5A var bygget i USA da den siste forlot samlebåndet på fabrikkens anlegg i Palmdale i juni 1972. F-5 ble dessuten lisensbygget i Canada og Spania.
Ved innføring av F-16 i Luftforsvaret ble overflødige F-5 fra våpenhjelpen returnert til USAF, som fordelte dem videre til Tyrkia og Hellas.
Etter å ha gått ut av skvadrontjeneste, fortsatte F-5 å fly i prosjektet ”Eye of the Tiger” i forbindelse med testing av et nytt sjømålsmissil betegnet NSM. Mot slutten av 2003 opphørte denne virksomheten og den 13. desember 2007 fløy en F-5A og to F-5B den aller siste turen med Freedom Fighter i norsk tjeneste.
Forsvarets flysamlings F-5A(G)-30 nr 208 har byggenummer 7031 og USAF serienummer 66-9208. Den ble overtatt i USA den 10. januar 1967 og fløyet til Norge, hvor maskinen ankom 23. februar. Flyet ble først tildelt 332 skvadron, hvor det fløy med kjennetegn AH-O. Fra september 1972 opphørte bruken av skvadronkjennetegn i Luftforsvaret og flyet fikk da påmalt serienummer 208.
Senere har det gjort tjeneste ved 718 skvadron og i 336 skvadron. I månedsskiftet juli/august 1994 ble flyet dekorert med full ’Tiger’-bemaling, slik det er utstilt i dag. Dette har sin bakgrunn i at 336 var en såkalt Tigerskvadron, Luftforsvarets representant blant en gruppe utvalgte skvadroner fra mange NATO-land. 208 ble fløyet fra Rygge til Gardermoen 14. februar 1996, og avgitt til Flysamlingen.
Northrop F-5A(G) Freedom Fighter
Type:
En-seters jagerbomber
Motor:
2 x General Electric J85- GE-13
med en skyvekraft på 1850 kg
Fast bevæpning:
2 x 20 mm M-39 maskinkanon
Toppfart: 1488 km/t
Lengde: 14,38 m
Vingespenn: 7,70 m
Høyde: 4,01 m
Vekt lastet: 9379 kg
Rekkevidde: 2200 km