Veteranene forteller: Svein Solberg
Erfaringer og opplevelser med RF-84F Thunderflash
Flysamlingen, Søndag 12. februar kl 14:00
Søndag 12. februar får vi besøk av Svein Solberg. Han vil dele av erfaringer og opplevelser med RF-84 Thunderflash
Svein Solberg (født 1941) vokste opp i Bærum utenfor Oslo. Pilotkarrieren startet med seilflykurs i 1956 på Jarlsberg. Tatt opp ved Flygeskolen i Luftforsvaret i 1959 på kull F3. I 1961 gikk ferden til 338 skv og aktiv tjeneste som pilot på F-86F Sabre.
Fra 1963 til 1965 var Solberg instruktør ved Flygeskolen, etterfulgt av tjeneste ved 717 skv på RF-84 Thunderflash som er tema for foredraget.
I 1970 ble karrieren i luftforsvaret avsluttet og Solberg startet i Braathens SAFE. Der jobbet han som pilot og operativ direktør og flygesjef (de siste 10 årene) frem til 2001.
Fra 2001 til 2008 var Solberg Flygerinspektør i Luftfartstilsynet
Karriere og erfaring
I dag bor Solberg sammen med kone Kaja på Ringerike og er fortsatt «pensjonist på prøve» med diverse interesser i næringslivet.
Scroll videre ned for å lese mer om museets RF-84 Thunderflash:
Forsvarets Flysamling Gardermoen
Søndag 12. februar
14:00-15:00
Flyvåpnet hadde lenge ønsket seg et fullverdig fotorekognoseringsfly til erstatning for de seks F-84E Thunderjet som i 1954 var blitt provisorisk utstyrt med kamera i den ene vingetipptanken. Ønsket ble oppfylt gjennom amerikansk våpenhjelp.
Hovedleveransen av RF-84F til Norge besto av 20 fly, som ankom i perioden april 1956 til januar 1957. Til sammen ble hele 35 fly levert, det siste så sent som i juli 1964. Fire ble likevel overført til det franske flyvåpnet rett etter ankomst, da de var av en annen versjon enn de øvrige.
Samtlige fly ble tildelt 717 skvadron – inntil 30. juli 1956 betegnet 717 fotorekognoseringsving. Avdelingen hadde sin hjemmestasjon på Sola, men med et detasjement på Bodø flystasjon fra sommeren 1960. I løpet av juni 1961 flyttet skvadronen til Rygge, som deretter ble den permanente basen.
Med det nye materiellet, fikk skvadronen flere oppgaver. En egen fototyderavdeling ble opprettet, og flyenes seks F-95 kameraer gjorde Thunderflash til det absolutt mest moderne taktiske fotorekognoseringsflyet i den vestlige verden. Kameraene var spesielt beregnet på skråfotografering i høy hastighet og lav høyde, med stor brennvidde og høy lukkerhastiget.
Toktene kunne være lange og slitsomme; det fortelles om avgang fra Rygge til Nord-Italia for utføring av fotooppdrag der uten landing eller etterfylling av drivstoff før retur til Rygge. Først etter åtte timer i luften kunne flygeren endelig sette hjulene på bakken igjen.
I 1970 var Thunderflash-perioden definitivt over. Flyene ble returnert til USA og var i 717 skvadron erstattet med Northrop RF-5A, som ironisk nok hadde dårligere fotokapasitet.
Republic RF-84F Thunderflash var basert på den amerikanske jagerbomberen F-84F Thunderstreak og fløy første gang i februar 1952. Jagerflyet hadde luftinntak i nesen, mens Thunderflashens var i vingeroten. Dermed ble det mulig å plassere hele seks kameraer av forskjellig type i neseseksjonen.
715 fly av denne typen ble levert til US Air Force, og gjennom det amerikanske våpenhjelpprogrammet fant en rekke av disse veien til flere NATO-land i Europa.
Forsvarets flysamlings Thunderflash (USAF serienummer 51-17053) ankom Sola den 26. mai 1956 og ble samme dato tildelt 717 Fotorekognoseringsving. Flyets kjennetegn var T3-G. I 1962 ble 717 skvadrons kjenningsbokstaver endret fra T3 til AZ, og T3-G ble dermed AZ-G. Med over 3100 flytimer i norsk tjeneste, ble AZ-G tatt ut av tjeneste i november 1969.
Republic RF-84F Thunderflash
Type:
En-seters fotorekognoseringsjager
Motor:
Curtiss-Wright J65-B-3
eller W-7 med 3541 kg skyvekraft
Fast bevæpning:
4 x 12,7 mm M-3 mitraljøse
Toppfart: 1093 km/t
Lengde: 14,51 m
Vingespenn: 10,27 m
Høyde: 4,57 m
Vekt lastet: 12.935 kg
Rekkevidde: 2700 km