Veteranene forteller: Kenneth Aarkvisla
OP-flyvning med Cessna O-1A Birddog
Flysamlingen, Søndag 23. oktober kl 14:00
Søndag 23. oktober får vi besøk av Kenneth Aarkvisla. Han vil dele av erfaringer og kunnskap rundt sitt engasjement som OP-flyger med Cessna O-1A Birddog
Kenneth Aarkvisla (født 1962) er tidligere OP-flyver og initiativtager, grunnlegger og daglig leder av Flyvåpnets Historiske Skvadron (FHS). Flyoperativt og vedlikeholdsorganisasjon.
Kenneth var OP-Flyger i årene 1984 til 1990 samt 1987 til 1990 som reserve offiser med årlige repetisjonsøvelser som OP-flyger.
Gjennom Flyvåpnets Historiske Skvadron (FHS) drifter og opererer Kenneth følgende fly:
Flyvåpnets Historiske Skvadron deltar på flystevner i inn og utland og Kenneth er oppvisnings flyger på DH Vampire og MiG-15.
Karriere og erfaring
Scroll videre ned for å lese mer om museets Cessna O-1A Birddog:
Forsvarets Flysamling Gardermoen
Søndag 23. oktober
14:00-15:00
Oppgavene til Feltartilleriets Fly-OP tjeneste var å drive observasjon fra luften, med ildledelse, rekognosering og overvåking. Småfly direkte tilknyttet artilleriavdelingene effektiviserte observasjonstjenesten i vesentlig grad og gjorde bruken av artilleriild mer fleksibel.
Etter lengre tids vurdering og utprøving av konseptet begynte første kull OP-flygere sin utdanning i 1955 og samme året kom de første flyene, av typen Piper L-18C. Fra 1960 ble tjenesten styrket gjennom mottak av i alt 27 Cessna O-1A Birddog, en flytype utviklet spesielt for slik tjeneste.
De syv første var helt nye og ble levert som en del av våpenhjelpprogrammet. De resterende 20 ble kjøpt fra amerikanske overskuddslagre i siste halvdel av 60-årene. Flyene ble fløyet med besetninger fra Hæren, mens Luftforsvaret hadde det tekniske vedlikeholdsansvaret.
Cessnas Model 305 ble første gang fløyet i desember 1949 og var utviklet av fabrikken fra de sivile modellene 195 og 170. I april 1950 vant flytypen en konkurranse i regi av US Army om et nytt to-seters kommunikasjons- og observasjonsfly. Første ordre ble plassert i juni samme år og flytypen fikk opprinnelig militær betegnelse L-19, med navnet Birddog (senere ble Bird Dog ofte brukt).
En del av flyene ble fortdelt til fast oppsatte avdelinger ved Feltartilleribataljonen i Nord-Norge og andre til Feltartilleriets øvingsavdeling på Haslemoen. De øvrige ble holdt i reserve.
Den 1. januar 1992 ble Feltartilleriets Fly-OP tjeneste lagt ned, og de gjenværende Cessna-flyene tatt ut av tjeneste og lagret. De fleste ble etter hvert returnert til USA.
Forsvarets flysamlings O-1A kom til Norge sjøveien fra USA den 31. mai 1968. Flyet, med byggenummer 21845 og serienummer 51-4953, hadde ved ankomsten en samlet gangtid på vel 3447 timer. Etter montering ble det gitt mottakskontroll på Kjeller den 15. august 1968 og tildelt kjennetegn CE-W.
Flyet fikk hjemmestasjon på Gardermoen fra 23. august samme år, og ble brukt av forskjellige fly-OP-tropper når disse ble satt opp for øvelser i Sør- eller Nord-Norge. Fra desember 1975 var flyets hjemmestasjon Torp ved Sandefjord. CE-W, som i september 1972 fikk nytt kjennetegn 4953, ble tatt ut av tjeneste sammen med de øvrige, og tildelt Forsvarsmuseet den 8. april 1992.
Cessna O-1A Birddog
Type:
To-seters artilleriobservasjonsfly
Motor:
213 hk Continental 0-470-11
Fast bevæpning: Ingen
Toppfart: 209 km/t
Lengde: 7,65 m
Vingespenn: 10,98 m
Høyde: 2,80 m
Vekt lastet: 1092 kg
Rekkevidde: 850 km