Westland Lynx Mk. 86
Kystvaktens lange arm
Ved etablering av den økonomiske sonen på 200 nautiske mil fra kysten 1. januar 1977, oppsto behov for overvåking av det enorme havområdet. Kystvakten ble opprettet samme året og de store fartøyene av Nordkapp-klassen kunne ha helikoptre om bord.
Luftforsvaret anskaffet til sammen seks Lynx og de to første ankom 337 skvadron på Bardufoss høsten 1981. Oppgavene var mange. Helikoptrene skulle holde oversikt over fiskeriaktiviteten og foreta overraskende inspeksjoner, utføre ambulanseoppdrag, bringe teknisk assistanse til fartøyer som hadde behov for det, bistå forskere og foreta transporter.
Den 1. mai 1983 var skvadronen fullt operativ. Deretter fulgte oppdragene tett i tett; dag så vel som natt og i all slags vær. En utfordring var å holde helikoptrene operative. Det tekniske vedlikeholdet var tungt og den harde tjenesten slet på materiellet. Likevel utførte norske Lynx sine oppgaver helt fram til siste oppdrag 7. desember 2014.
Helikoptertypen fløy første gang 21. mars 1971 og kom i tjeneste fra desember 1977. Lynx ble produsert i utgaver både for bruk i oppdrag for hærstyrker og for maritime oppgaver. I tillegg til Storbritannia og Frankrike, anskaffet en rekke andre land Lynx.
Flysamlingens Lynx har byggenummer WA235, norsk serienummer 235 og tidligere britisk registrering G-17-12. Helikoptret ble overtatt 13. oktober 1981 og er et av de første som opererte fra fartøy.
Den 12. januar 1988 havarerte 235 på Andsvann ved Bardufoss. Under passering over vannet i lav høyde og tett snøvær fikk flygeren såkalt ”whiteout”, et fenomen der været visker ut alle referansepunkter og man blir helt desorientert. Følgen ble at helikoptret fløy rett i isen og ble slått over på siden så hovedrotoren traff isflaten og ble splintret. Alle tre om bord kom uskadd fra dert.
Helikoptrets gangtid ved havariet var 2321,8 timer og det ble sendt til Westland for mer eller mindre gjenoppbygging. Opprinnelig ble det delvis gjenoppbygde helikoptret overført til Luftforsvarets tekniske skolesenter på Kjevik for instruksjonsformål, men senere ble det besluttet å gjøre det luftdyktig igjen og helikoptret kom tilbake til Bardufoss.
235 har gjennomført rundt 10–12.000 fartøylandinger og har mellom fire og fem tusen flygetimer i operativ tjeneste over sjø i all slags vær. Antall flygetimer totalt er 7000 og helikoptret foretok sin siste operative flytur i desember 2014. Det ankom Flysamlingen 10. juni 2016.
Westland Lynx Mk. 86
Type:
Helikopter for maritime operasjoner
Motor:
2 x 1140 shp Rolls-Royce Gem 4 Mk. 1010
Fast bevæpning: Ingen
Toppfart: 305 km/t
Lengde: 12,06 m
Hovedrotor: 12,80 m diameter
Høyde: 3,60 m
Vekt lastet: 4875 kg max
Rekkevidde:
593 km, 1046 km med innvendig tank