Sikorsky H-19D-4 Chickasaw
Oljeoksen
Flyvåpnets Bell 47 helikoptre hadde ved flere anledninger vist seg for små, særlig i sjøredningstjenesten. I 1957 ville Flyvåpnet derfor styrke redningsberedskapen, og valget falt på Sikorsky H-19D som kunne leveres under våpenhjelpprogrammet.
Fire slike helikoptre ankom Horten fra USA til Horten 23. april 1958. Innledningsvis var fordelingen i hovedsak to til Støttevingen i Bodø og ett hver på Ørland og Sola. Ett, med kjennetegn HA-A, totalhavarerte under flyging i svært dårlige værforhold 21. september 1962. Fra årsskiftet 1965/66 ble alle de tre gjenværende helikoptrene stasjonert i Bodø.
Klengenavnet ’Oljeoksen’ stammer fra Luftforsvarets teknikere. Det er neppe ment som et kompliment. Snarere er det en indikasjon på at både vedlikehold og operasjon av disse helikoptrene kunne by på til dels store utfordringer.
Den siste gjenværende H-19D ble tatt ut av aktiv tjeneste i Luftforsvaret i februar 1967. To var da solgt til sivile kjøpere i USA, mens Luftforsvaret beholdt denne siste som undervisningsmateriell.
Prototypen på Sikorsky H-19 fløy første gang 9. november 1949. H-19 ble deretter det første store helikoptret som kom i masseproduksjon og samtlige forsvarsgrener i USA gikk til anskaffelse. US Army kjøpte 301 eksemplarer av versjonen H-19D og den var eneste som fikk navnet Chickasaw.
Med betegnelsen S.55 var helikoptret også betydelig suksess på det sivile markedet, og det ble i tillegg bygget på lisens både i Storbritannia og Frankrike.
Flysamlingens Sikorsky H-19D-4 har US Air Force serienummer 56-4279 og ble etter montering og klargjøring i Horten overført til 7190 Støtteving på Rygge 7. mai 1958. Helikoptret hadde da fått påmalt kjennetegnet HA-B. Allerede 3. juni gikk turen videre til 7191 Støtteving på Sola, som ble hjemmestasjon i en årrekke.
I slutten av november 1964 ble HA-B overført til 7193 Støtteving i Bodø. Etter vel to års tjeneste der ble det overført til skolesenteret på Kjevik den 16. januar 1967, for bruk i undervisningen. HA-B hadde da fløyet over 3200 timer i Norge og var det desidert mest brukte av de fire helikoptrene.
Det var først ikke stemning for å bevare helikoptret i Norge, men som en nødløsning ble det overlatt Norsk Flyhistorisk Forening for utendørs oppbevaring på Jarlsberg inntil det kunne overtas av Flysamlingen på Gardermoen. Der ble det restaurert av flyveteranene og kom inn i utstillingen fra september 2002.
Sikorsky H-19D-4 Chickasaw
Type:
Transport- og redningshelikopter
Motor:
700 hk Wright R-1300-3
Fast bevæpning: Ingen
Toppfart: 162 km/t
Lengde: 12,85 m
Hovedrotor: 16,16 m diameter
Høyde: 4,07 m
Vekt lastet: 3300 kg
Rekkevidde: 570 km