Lockheed C-60A Lodestar
Farlig flyrute
Strømmen av unge nordmenn til Sverige økte raskt høsten 1940 etter hvert som tyskerne festet grepet om Norge. Frie norske styrker var satt opp i Storbritannia og Canada, og det var dit mange ville. Høsten 1941 kom det derfor i gang en flyrute mellom Bromma ved Stockholm og Leuchars i Skottland, kjent som Stockholmsruten.
Ruten ble fløyet med sivilregistrerte og ubevæpnede Lodestar transportfly på en konsesjon flyselskapet British Overseas Airways Corporation hadde og besetningene bar selskapets uniformer. Det var en farlig flyrute som måtte passere enten over det okkuperte Norge eller over Skagerrak på vei både til og fra Skottland. Tysk luftvern og Luftwaffes jagerfly var derfor en truende fiende.
Fram til fredsslutningen i mai 1945 gikk syv fly tapt, og både besetningsmedlemmer og passasjerer mistet livet. Men tapene var ikke forgjeves. De norske flyene fraktet til sammen over 2700 nordmenn til Storbritannia. Ruten hadde også en viktig funksjon for transport av post mellom norske myndigheter i London og legasjonen i Stockholm.
Etter krigen fortsatte Lodestar som Luftforsvarets største transportfly. En viktig oppgave gjennom siste del av 1940-årene var ruteflyging til og fra Vest-Tyskland, der den norske Tysklandsbrigaden var del av allierte okkupasjonsstyrker. Fra 1947 ble det også mange turer til Storbritannia i forbindelse med store flyleveranser derfra. Først i 1950 ble Lodestar tatt ut av tjeneste.
Forsvarets flysamlings Lodestar har aldri vært i Luftforsvarets tjeneste, men er identisk med de åtte siste norske flyene fra Stockholmsruten.
Lodestar fløy første gang i september 1939 og Flysamlingens eksemplar ble bygget som en Lockheed C-60A, med byggenummer 18-2444 og US Army Air Force serienummer 42-55983. I juni 1946 ble den solgt sivilt i USA og registrert NC69898.
Senere hadde flyet flere eiere og kjennetegn i USA og ble omfattende modernisert, før det ble solgt til Finland og registrert OH-MAP i mai 1976. Deretter OH-SIR etter at det ble overtatt av selskapet Sir-Air.
Den 30. september 1985 ble flyet registrert i Storbritannia som G-BMEW for Aces High Ltd., og den 18. juli 1986 som N283M for Consolidated Aviation Industries. Kort etter ble flyet solgt til det kanadiske selskapet Tacair Systems og inngikk i en byttehandel mellom Forsvarsmuseet og Tacair, der kanadierne fikk en Northrop F-5 i bytte.
Lodestar-maskinen ankom Gardermoen fra England den 15. september 1986 og hadde da en samlet gangtid på 11.344 timer. Flyet er senere restaurert tilbake til tilnærmet original stand og malt i krigstidens farger og merking for BOAC-fly på Stockholmsruten.
Lockheed C-60A Lodestar
Type: Transportfly
Motorer:
2 x 1200 hk Wright Cyclone R-1820-87 (G205A)
Fast bevæpning: Ingen
Toppfart: 438 km/t
Lengde: 15,20 m
Vingespenn: 19,96 m
Høyde: 3,66 m
Vekt lastet: 9708 kg
Rekkevidde: 2720 km