Junkers Ju 52/3m
’Tante-Ju’
En av Det Norske Luftfartsselskaps Ju 52/3m var før andre verdenskrig øremerket og utrustet for Marinens flygevåpen, men det var først etter krigen at flytypen kom i regulær norsk militær tjeneste. Da med fly som ble overtatt etter tyskerne ved kapitulasjonen. I 1950 ble de to siste solgt til Portugal.
Junkers Ju 52/3m ble utviklet tidlig i 1930-årene som passasjer- og fraktfly for sivile formål, og kom i bruk i en rekke land over hele verden. For eksempel ble fire Ju 52/3m solgt til Det norske Luftfartsselskap – Fred. Olsen Bergenske A.S., og var fra 1935 de første virkelige passasjerfly her i landet.
Da tyskerne i hemmelighet skulle bygge opp sitt flyvåpen fra 1933, ble det plassert store bestillinger på Ju 52/3m under dekke av å være for sivile formål. De militære flyene fikk betegnelsen hjelpebombere og fylte den rollen inntil Luftwaffe kunne tre åpent frem våren 1935 og de spesialutviklede bombeflyene kom i tjeneste.
Ju 52/3m ble i stedet brukt av transportavdelinger og var i tjeneste ved alle fronter fra september 1939 til krigens siste dager. I tillegg ble flytypen anvendt ved de mange skolene for opplæring av flygere, navigatører og radiotelegrafister.
Under det tyske angrepet på Norge i 1940, spilte transportavdelingene med Ju 52/3m en avgjørende rolle. Rundt 350 slike fly ble satt inn til en hver tid i de første ukene etter 9. april. Det var første gang i moderne krigføring at en invasjon i så stor grad berodde på transport gjennom luften.
Forsvarets flysamlings Ju 52/3mg4e har byggenummer 6657 og kjennetegn CA+JY. Den 13. april 1940 var det ett av 13 Ju 52/3m satt inn i transport av et bergbatteri til unnsetning for de tyske styrkene ved Narvik. General Dietls alpejegere der var sterkt presset etter innledende suksess på invasjonsdagen og hadde stort behov for artilleri.
To fly kom aldri fram, men de øvrige 11 landet på det islagte Hartvigvannet nord-øst for Narvik, og ledelsen for Luftwaffe i Norge regnet ikke med at de skulle komme tilbake. På tross av luftangrep fra både norsk og britisk side, klarte likevel ett fly å ta av og kom seg over til Sverige.
De resterende ti sank da isen gikk, og ble liggende på bunnen av vannet. I juni 1983 lokaliserte og berget en gruppe norske entusiaster CA+JY. En omfattende restaureringsjobb fremstår flyet nå i original stand på tross av 43 år under vann.
Junkers Ju 52/3m
Type: Transportfly
Motorer:
3 x 725 hk BMW 132A eller T
Fast bevæpning:
1 – 3 x 7,9 mm MG 15 maskingevær
Toppfart: 275 km/t
Lengde: 18,9 m
Vingespenn: 29,25 m
Høyde: 4,50 m
Vekt lastet: 10.500 kg
Rekkevidde: 1000 km