Heinkel He 111P-2
En spesiell historie
Denne flytypen har aldri vært i norsk tjeneste, men representerer et viktig element i Luftwaffes krigføring fra norsk territorium helt fra invasjonen 9. april 1940 til andre verdenskrigs slutt i mai 1945. Flysamlingens He 111 med kjennetegn 5J+CN har dessuten en helt spesiell norsk tilknytning.
Flyet tilhørte Kampfgeschwader 4 ”General Wever” og tidlig på morgenen 26. april 1940 lettet 5J+CN og to andre He 111 fra Oslo/Fornebu for et såkalt væpnet oppklaringstokt. Over Romsdalsfjorden ble 5J+CN truffet i høyre motor av luftvernild fra krysseren HMS Manchester, men uten at besetningen merket noe. Flyene fortsatte til Åndalsnes, hvor 5J+CN slapp bombelasten over jernbanestasjonen.
Umiddelbart etter ble de angrepet av britiske Blackburn Skua fly fra 801 Squadron Fleet Air Arm som opererte fra hangarskipet HMS Ark Royal. To av de tyske bomberne kom seg uskadet unna, men i luftkampen som fulgte ble en av besetningen på 5J+CN drept, en såret og flyet så skadet at flygeren måtte nødlande i fjellet ved Digervarden sør for Lesjaskog.
Prototypen av Heinkel He 111 rullet ut fra fabrikken i Marienehe i februar 1935 og representerte en flytype som i utgangspunktet var beregnet for både sivilt og militært bruk. Likevel var det som taktisk bombefly for Luftwaffe at He 111 ble kjent og beryktet. Leveransene av militærversjonen tok til i januar 1937, og som en del av tyskernes Legion Condor deltok He 111 i den spanske borgerkrigen.
Flysamlingens He 111 ble bygget i 1938 i versjonen P-2, med byggenummer 1526. Den var med i invasjonen av Norge helt fra 9. april, først fra flyplasser i Nord-Tyskland og fra 23. april ut fra Oslo/Fornebu.
Etter nødlandingen lå 5J+CN nærmest urørt under krigsårene, oppdaget bare av ganske få. Men senere gjorde både lokalbefolkningen og suvenirjegere solide innhogg.
Etter innspill fra Norsk Flyhistorisk Forening, ble vraket berget i 1976 og fraktet til Gardermoen. Der begynte et møysommelig og langvarig oppbyggingsarbeid inntil 5J+CN nå er restaurert i tilnærmet original stand.
Flyets historie har også en sterk menneskelig side. I 1979 kom alle overlevende briter og tyskere til en samling ved flyet på Gardermoen, innledningen på et nært vennskap mellom tidligere fiender. 20 år senere besøkte den drepte skytterens datter sin fars grav ved Digervarden, en far hun aldri hatt møtt i live. Boken ”Heinkel savnet over Lesja” av Knut A. Nilsen forteller den unike historien.
Heinkel He 111P-2
Type:
Middelstungt bombefly
Motorer:
2 x 1100 hk Daimler Benz DB 601A
Fast bevæpning:
3 x 7,9 mm MG 15 maskingevær
Bombelast:
8 x 250 kg eller 32 x 50 kg bomber
Toppfart: 395 km/t
Lengde: 16,40 m
Vingespenn: 22,50 m
Høyde: 4,50 m
Vekt lastet: Ca 13.000 kg
Rekkevidde: 1950 km