Fairchild M-62 (PT-19 og PT-26B)
Vårt raskeste flykjøp
Etter bare en 20-minutters prøvetur hos fabrikken sommeren 1940 plasserte kaptein Birger F. Motzfeldt bestilling der og da på seks Fairchild PT-19 for levering til en norsk treningsleir som var under etablering i Canada. De fikk senere følge av ytterligere 80 og flytypen var i norsk tjeneste helt til 1957.
Alle flygere utdannet ved Flygevåpnenes Treningsleir i Canada, bedre kjent som ”Little Norway”, fikk første del av sin opplæring på Fairchild. Da Flygeskolen flyttet til Winkleigh i England tidlig i 1945, ble mange av flyene sendt dit. Først i november 1945 ble treningen overført til Norge.
Etter krigen fortsatte bruken av Fairchild både ved Flygeskolen og som kommunikasjonsfly ved Flyvåpnets avdelinger. Fra tidlig i 1950-årene fikk flyelevene hoveddelen av sin utdanning i utlandet, og Flygeskolens oppgave ble da å foreta uttaksflyging for å se hvem som var kvalifisert for slik flyger- og navigatørutdanning samt å gi befalsopplæring.
PT står for Primary Trainer og prototypen fløy første gang 15. mai 1939. Hele 8130 eksemplarer av dette elementærtreningsflyet ble bygget under andre verdenskrig i tre versjoner betegnet PT-19, PT-23 og PT-26. De fleste gikk til US Army Air Force og Royal Air Force. I RAF fikk flytypen navnet Cornell, som også ofte ble brukt her hjemme.
Forsvarets flysamling har to slike maskiner. Fairchild M-62A/PT-19-FA (byggenummer T40-208) nr. 103 tilhører den aller første leveransen på seks fly i august 1940. Våren eller sommeren 1941 fikk 103 og en del andre fly montert cockpitdeksel etter erfaring med en kald kanadisk vinter, men maskinen er senere restaurert tilbake til sin opprinnelige stand.
I løpet av de drøyt fire år flyet var i bruk i Canada, logget det i overkant av 1209 flygetimer. Ved avskriving og øremerking for museumsformål 30. april 1957, hadde det en samlet flygetid på vel 2958 timer.
Fly nr. 205 er en senere versjon av samme flytype, en Fairchild M-62B/PT-26B-FE. Dette var ett av 20 fly som ble lisensprodusert av Fleet Aircraft Ltd. i Canada. Maskinen ble prøvefløyet første gang 4. august 1943 og deretter ble den levert til den norske treningsleiren som da lå i Muskoka.
Etter avvikling av elementærtreningen i Canada og krigens slutt, ble dette flyet skipet til Norge. Allerede i 1947 ble det solgt til Bardufoss flyklubb og etter mange år og flere eiere havnet det til slutt som undervisningsobjekt ved Sogn yrkesskole i Oslo. I 1988 ble flyet gitt til Forsvarsmuseet, restaurert og utstilt på Akershus festning inntil det ble overført til Forsvarets flysamling.
Fairchild M-62 (PT-19 og PT-26B)
PT-19:
Type:
To-seters skolefly
Motor:
175 hk Fairchild Ranger 6-440C-3
Fast bevæpning: Ingen
Toppfart i stup: 307 km/t
Lengde: 8,58 m
Vingespenn: 10,91 m
Høyde: 3,51 m i fluktstilling
Vekt lastet: 1122 kg
Rekkevidde: 760 km
PT-26:
Type:
To-seters skolefly
Motor:
200 hk Fairchild Ranger 6-440C-5
Fast bevæpning: Ingen
Toppfart i stup: 327 km/t
Lengde: 8,58 m
Vingespenn: 10,91 m
Høyde: 3,51 m i fluktstilling
Vekt lastet: 1230 kg
Rekkevidde: 760 km