DFS 108-14 Schulgleiter SG 38
Lett og luftig
For mange unge norske menn som flyktet til Sverige under krigsårene 1940-45, var drømmen å bli flyger. Det var imidlertid vanskelig å komme seg videre til Storbritannia eller Canada. Et alternativ de siste krigsårene var å bli godkjent som flyaspirant i Sverige og deretter sendt til Orheim/Skarpnäck i utkanten av Stockholm hvor blant annet SG 38 ble brukt til opplæring.
Flyene ble trukket opp i luften av en bil med en lang wire på slep. Det ble aldri lange turene; for nybegynnere var det ofte snakk om sekunder heller enn minutter. Eleven satt luftig på en spinkel stol der oppe, mens instruktøren sto på bakken og signaliserte med armene.
25 starter trengtes for å få A-diplom som glideflyger. De fleste klarte det på kort tid. Kravene til B- og C-diplom var strengere. Mindre uhell forekom ganske ofte og reparasjoner var del av flygeropplæringen. Minst 50 timer måtte tilbringes i verkstedet for hvert sertifikat som skulle tas.
De som greide å gjennomføre glidertreningen med godkjent resultat, fikk være med fly over til Storbritannia. Derfra gikk turen for mange til regulær flygertrening i Canada eller senere i England etter at Flygeskolen var flyttet dit tidlig i 1945.
SG 38 konstruert i 1938 hos Schneider i Grunau, som et samarbeidsprosjekt mellom tyske seilflyskoler. Fram til 1943 ble det bygget tusentalls SG 38 både hos forskjellige tyske produsenter og i flyklubber og flygeskoler. I tillegg ble SG 38 produsert utenlands, blant annet i Sverige.
Flysamlingens glidefly er av samme type som ble brukt på Skarpnäck, selv om dette flyet ikke har vært benyttet til opplæring av norske flyaspiranter.
Det er bygget av AB Flygindustri i Halmstad i Sverige og er den siste i en serie som pågikk fra 1941 til 1944. Glideren kom til Norge i 1951 og var innom to både Bærum Flyklubb og Valdres Flyklubb før det kom til Ullensaker Flyklubb, Gardermoen i august 1960. Registreringen ble slettet 18. mars 1963, da flyet var tatt ut av bruk.
Glideren lå deretter lagret i mange år inntil den i 1997 ble gitt som gave til det kommende museet på Gardermoen. Senere er den restaurert av entusiaster i Flysamlingen Gardermoen, Venneforeningen.
DFS 108-14 Schulgleiter SG 38
Type: Glidefly
Motor: Ingen
Fast bevæpning: Ingen
Toppfart: 115 km/t
Lengde: 6,77 m
Vingespenn: 10,41 m
Høyde: 2,43 m
Vekst lastet: 210 kg