North American F-86K Sabre
I all slags vær
Innføringen av F-86K Sabre kom nok som en ubehagelig overraskelse for sovjetiske patruljefly utenfor norskekysten i midten av 1950-årene. Hittil hadde de kunnet operere ganske uforstyrret i mørke og dårlig vær. Nå kunne norske jagerfly plutselig dukke opp når de minst ventet – eller ønsket – det.
F-86K var et avansert jagerfly, beregnet på å avskjære og bekjempe fiendtlige fly dag og natt og under alle slags værforhold ved hjelp av sin AN/APG-37 radar. Radaren gjorde flyet til tidens mest moderne på sitt område.
Flyvåpnet mottok i alt 59 F-86K fra september 1955 til oktober 1956. Fem erstatningsfly ble levert senere, med fire i 1957 og ett i 1960. Samtlige var en del av det amerikanske våpenhjelpprogrammet for Norge.
Fire av Luftforsvarets skvadroner kom til å benytte dette jagerflyet; 332, 334, 337 og 339. De siste flyene gikk ut av tjeneste så sent som i juli 1967.
Prototypen av Sabre fløy første gang i september 1947. En lignende flytype ble også utviklet og produsert parallelt for den amerikanske marinen, under betegnelsen Fury. Til sammen ble det bygget 9829 fly av begge typer.
F-86K var basert på den tidligere F-86D, beregnet for levering til NATO-land og fløy første gang i juli 1954. 120 fly ble produsert av North American i USA og ytterligere 221 av Fiat i Italia.
Forsvarets flysamlings F-86K er merket RI-T, har byggenummer 213-44 og US Air Force serienummer 54-1274. Den ble bygget av North American og deretter sendt til Belfast i Nord-Irland for klargjøring. Flyet ankom Gardermoen den 5. oktober 1956 og ble tildelt 337 skvadron med kjennetegn 2X-H, senere korrigert til ZK-H.
Bruken av bokstavene 2X i stedet for det fastsatte ZK på F-86K Sabre levert til 337 skvadron, skyldes for øvrig noe så enkelt som en misforståelse i kommunikasjonen mellom Flyvåpnet og de ansvarlige for klargjøringen i Belfast.
I mars 1960 fikk flyet montert utstyr for to Sidewinder AIM-9B luft-til-luft missiler, de første varmesøkende missiler i bruk i Luftforsvaret. Maskinen ble avgitt til 334 skvadron i august samme året og fikk nytt kjennetegn RI-G, senere endret til RI-T.
Etter nesten syv års sammenhengende tjeneste ved 334 skvadron i Bodø, ble RI-T tatt ut av tjeneste i juli 1967 og avskrevet i januar året etter. Totalt hadde maskinen da logget 2070 flygetimer i norsk tjeneste. Senere fulgte mange år som undervisningsmateriell ved Oslo Yrkesskoles flymekanikerlinje før RI-T kom til Flysamlingen.
North American F-86K Sabre
Type:
En-seters allværs avskjæringsjager
Motor:
General Electric J47-GE-17B med 3405 kg skyvekraft
Fast bevæpning:
4 x 20 mm M-24 maskinkanon
Toppfart: 1113 km/t
Lengde: 12,48 m
Vingespenn: 11,92 m
Høyde: 4,57 m
Vekt lastet: 9158 kg
Rekkevidde: 1190 km