Veteranene forteller: Gunnar Berge
Søndag 21. januar kl.1400 får vi et hyggelig gjensyn med Oberst Gunnar Berge, som denne gangen vil fortelle om sine opplevelser som Spitfire-pilot. Berge fløy Spitfire en kortere periode og logget ca 160 timer før det ble overgang til jet på Vampire. Han har ellers lang erfaring fra luftforsvaret og har fløyet de fleste av jagerflyene på Flysamlingen.
Spitfire i norsk tjeneste
De to norske jagerskvadronene i Royal Air Force under andre verdenskrig, 331 og 332 (N) Squadron, var begge utstyrt med Spitfire jagerfly i forskjellige varianter. Jagerskvadronenes luftkamper ga velfortjent omtale og fikk folks oppmerksomhet. Langt mindre publisitet, om i det hele tatt noen, fikk de som fløy Spitfire på fotorekognosering. Men oppdragene var både farlige og krevende.
Ingen nordmenn fløy såkalt Foto-Spit under krigen, men Luftforsvaret anskaffet tre Spitfire PR XI i 1947. To av flyene tjenestegjorde i en kort periode ved 331 skvadron.
Den 9. august 1949 ble Nr 1 Fotorekognoseringsving opprettet på Gardermoen som den første spesialiserte avdelingen av denne type i Norge. Deretter opererte de tre flyene over Norge fra Kjevik i sør til Bardufoss i nord. Flyene ble faset ut i 1954.
Nær 23.000 Spitfire og marinevarianten Seafire ble produsert fra 1936 til 1948. Spitfire PR XI er en fotorekognoseringsvariant av jagerflyet F Mk IX, utstyrt med to-tre kameraer for skrå- og vertikalfotografering i akterskroget. I tillegg hadde flyet flere drivstofftanker, sterkere motor og all bevæpning var fjernet.
Flysamlingens Spitfire PR.XI ble levert fra Vickers-Armstrongs til Royal Air Force i oktober 1944 med serienummer PL979. Etter noen dager ved No. 1 Photo Reconnaissance Unit på Benson i England ble flyet den 18. samme måned avgitt til No. 18 Squadron RAF 2nd Tactical Air Force. Denne skvadronen opererte ut fra en rekke flyplasser i Frankrike, Nederland og Belgia.
I april 1945 var for øvrig 18 Squadron og PL979 stasjonert på Twente i Nederland sammen med de norske jagerskvadronene. Skvadronen ble nedlagt i august 1945 og PL979 var deretter ved No. 2 Squadron i okkupasjonsstyrkene i Vest-Tyskland før den ble returnert til England for lagring. Den ble senere solgt til Luftforsvaret og ankom Norge 31. juli 1947.
Med kjennetegn A-ZB gjorde flyet tjeneste ved 331 skvadron og Nr 1 Fotorekognoseringsving. Det havarerte under avgang fra Værnes 4. august 1951, men ble reparert og satt tilbake i tjeneste. Den 25. mars 1954 fikk A-ZB og fenrik Amund Klepp æren av å utføre den aller siste operative flyging med Spitfire i Flyvåpnet.
Klepp kjøpte deretter flyet av Forsvaret for noen få kroner! Flyet ble først oppbevart på Kjevik og deretter på Rygge, hvor det også ble restaurert. I henhold til avtale med Klepp er flyet overdratt til Forsvarets museer og skal holdes permanent utstilt i Flysamlingen.
Tid og sted
Forsvarets Flysamling Gardermoen
Søndag 21. januar
14:00-15:00
Tekniske data
Supermarine Spitfire PR XI
Type:
En-seters fotorekognoseringsfly
Motor:
1705 hk Rolls Royce Merlin 70
Fast bevæpning: Ingen
Toppfart: 671 km/t
Lengde: 9,56 m
Vingespenn: 11,25 m
Høyde: 3,86 m
Vekt lastet: 3587 kg
Rekkevidde: Ca 3200 km