Søndag 11. februar kl 14:00 kommer Karl Chr. Due og Viggo Stenbekk til Flysamlingen og forteller om sine erfaringer og opplevelser som piloter på Twin Otter i Luftforsvaret.
Twin Otterne utførte mange forskjellige typer oppdrag i norsk tjeneste. I tillegg til transport etter behov, ble flyene satt inn på det faste rutenettet Luftforsvaret opererte i Nord-Norge. De kunne også på kort varsel innredes for ambulansetjeneste, med plass for inntil ni bårer i hvert fly.
Twin Otter var spesielt tilpasset for operasjoner fra korte rullebaner og i områder der andre flytyper ikke kunne komme til.
Om foredragsholderne
Karl Chr. Due fløy Twin Otter ved 719 skvadron i Bodø fra 1985 til 1988 . Begynte i Braathens SAFE i 1988 og fløy i Braathens/SAS frem til 2010. Fløy så fire år i Widerøe før han gikk av med pensjon.
Viggo Stenbekk fløy Twin Otter ved 719 skvadron i Bodø fra 1981 til 1986, deretter F-5 ved 336 skvadron på Rygge 1986-1990. Begynte i Braathens SAFE 1990 of fløy også for SAS og Widerøe.
Flysamlingens Twin Otter
Flysamlingens Twin Otter har byggenummer 67-062 og norsk serienummer 7062. Flyet ankom Norge 22. september 1967, og ble tildelt 719 skvadron i Bodø. Dette flyet har en litt spesiell historie da det ble brukt som kamerafly i forbindelse med testing av Forsvarets Penguin missiler.
Tid og sted
Forsvarets Flysamling Gardermoen
Søndag 11. februar
14:00-15:00
Om Twin Otter
De Havilland of Canada DHC-6 Twin Otter
Type:
Lett transportfly
Motorer:
2 x 579 hk Pratt & Whitney PT-6A-20 turboprop
Fast bevæpning: Ingen
Toppfart: 279 km/t
Lengde: 15,09 m
Vingespenn: 19,81 m
Høyde: 5,66 m
Vekt lastet: 4763 kg
Rekkevidde: 1480 km