Veteranene forteller: Per O. Kjendlie og Karl Chr. Due
Bell UH-1B Iroquois
Flysamlingen, Søndag 25.november kl 14:00
Søndag 25. november kl.1400 vil Per O. Kjendlie og Karl Chr. Due besøke Flysamlingen og fortelle om sine opplevelser som pilot på Bell UH-1B.
I 1962 var helikoptersituasjonen i Luftforsvaret vanskelig. Typene man hadde i tjeneste var umoderne og lite driftssikre med delvis høye vedlikeholdskostnader. I tillegg var det behov for en helikopterskvadron med taktisk transportstøtte til Hæren i Nord-Norge som hovedoppgave. Bell UH-1B ble svaret.
Fra 1963 til 1965 ble 12 helikoptre levert som amerikansk våpenhjelp. Senere ble ytterligere 25 brukte helikoptre av samme type anskaffet fra USA. Disse var helt finansiert med norske midler, og tillot full utskifting av Bell 47 og Sikorsky H-19D ved de nyopprettede 719 og 720 skvadron.
Helikoptrene ble etter hvert også benyttet til redningsoppdrag, og de fleste fikk med årene montert redningsheis. Ambulanseoppdrag var en annen viktig oppgave, de kunne være dramatiske eller til og med hyggelige – minst to barn er født om bord i norske UH-1B.
Fire UH-1B deltok også i FN-tjeneste i Libanon 1978-79, under avdelingsbetegnelsen NORAIR.
Karl Chr. Due fløy Bell UH-1B ved 720 skv, Rygge Hovedflystasjon, fra 1980 til 1983. Før dette hadde Karl vært jagerfly-elev ved 336 skv på F-5.
Fra 1983-1985 var han Flyinstruktør ved Luftforsvarets Flygeskole Værnes og Fløy Saab Safaro
Dette ble etterfulgt av jobb som flyger-og instruktør på DHC-6 Twin Otter, ved Bodø Hovedflystasjon fra 1985-1988.
Begynte i Braathens SAFE i 1988 og fløy i Braathens/SAS frem til 2010. Fløy så fire år i Widerøe før han gikk av med pensjon.
Per O. Kjendlie var blant de første nordmenn som sjekket ut på UH-1B. I 1963 ble Per sendt til Fort Rucker, Alabama, for conversion training, etterfulgt av tjeneste ved 339 skvadron på Bardufoss i 1964. Per hadde da flere års erfaring med H-19 og Bell 47, i tillegg til å ha vært jagerflyver på F-84.
I november 1964 avsluttet han sin karriere i Luftforsvaret og gikk inn i det sivile som pilot for BRAATHENS SAFE.
Velkommen til spennende flyhistorisk foredrag på Flysamlingen!
Bell UH-1B Iroquois
Type: Transporthelikopter
Motor:
1100 shp Lycoming T-53-L-9A
Fast bevæpning: Ingen
Toppfart: 237 km/t
Lengde: 12,08 m
Hovedrotor: 13,41 m diameter
Høyde: 4,45 m
Vekt lastet: 3856 kg
Rekkevidde: 600 km