Historier fra jet-alderens inntog i luftforsvaret
Oberst Gunnar Berge besøker Flysamlingen og deler sine erfaringer fra en banebrytende periode i norsk luftforsvarshistorie.
Søndag 14. mai kl 13:00 får vi besøk av Oberst Gunnar Berge, veteran og tidligere pilot i Luftforsvaret. Oberst Berge var en av de første nordmennene til å sjekke ut på Vampire etter at flytypen ankom Norge i 1948, og har fløyet alt Luftforsvaret hadde av jagerfly fra Spitfire til F-104 Starfighter.
Gunnar Berge vil være tilstede ved Flysamlingens De Havilland Vampire Mk.III og dele av sine erfaringer med hvordan det var å fly Luftforsvarets første jetjager.
Det vil bli foretatt en «walk around», der vi går rundt flyet og prater litt om tekniske detaljer, og Berge vil være tilgjengelig for spørsmål.
Gunnar Berge gikk på et av de siste krigskullene på Winkleigh i England. Han kom aldri i kamp, og fløy Spitfire tre år før han sjekket ut på Vampire som står igjen som hans absolutte favoritt.
Da Luftforsvaret trakk opp planene for oppbyggingen av et flyvåpen i treårsplanen for perioden 1946 – 1949, ble anskaffelse av jetjagere ikke berørt. Utviklingen gikk imidlertid raskt, og svenskenes valg av Vampire i 1946 sammen med diskusjonene om et nordisk forsvarssamarbeid, var nok en sterkt medvirkende årsak til at spørsmålet ble tatt opp her hjemme året etter.
Forsvarsdepartementets godkjenning på kjøp av inntil 20 fly forelå etter kort tid. Valget falt på de Havilland Vampire F.3, som på denne tiden var utprøvet og kunne leveres til gunstig pris på relativt kort frist. Kontrakt for levering av fire fly, med opsjon på ytterligere åtte, ble undertegnet den 21. februar 1948. Prisen lå i underkant av en halv milllion kroner per fly.
Forsvarets flysamlings Vampire F.3 var et av de to første Luftforsvaret mottok, og ankom Gardermoen den 2. mai 1948. Flyet er produsert av English Electric i Preston, har fabrikkens byggenummer EEP42408 og fikk norsk kjennetegn B-AE. Senere PX-E og SI-D.
Sammen med de øvrige gjenværende Vampire-flyene, ble SI-D kassert den 14. februar 1957. Flyet hadde da logget totalt 641 timer og 50 minutter i luften. SI-D var den eneste Vampire F.3 som ble bevart med tanke på et fremtidig museum.
I 1979 ble maskinen restaurert ved 336 skvadron på Rygge, og senere kom den til Flysamlingen på Gardermoen.
De Havilland Vampire F.3
Type: En-seters jagerfly
Motor:
De Havilland Goblin 2 med 1406 kg skyvekraft
Fast bevepning:
4 x 20 mm Hispano Mk.V maskinkanoner
Toppfart: 855 km/t
Lengde: 9,37 m
Vingespenn: 12,19 m
Høyde: 2,69 m
Vekt lastet: 5525 kg
Rekkevidde: 1650 km